henrienliset.reismee.nl

Amerika (Los Angeles, Hoover Dam,Las Vegas, Grand Canyon, San Diego)

Hoi Luitjes

Hier zijn we dan voor de laatste keer!!!!!

Nog een paar daagjes en dan weer terug in Oss!!!!!

Het is een raar gevoel om na een half jaar terug te keren. Aan de ene kant wil je gewoon nog door gaan en nog meer ontdekken. Aan de andere kant, wordt je het reizen ook moe, vooral het reizen van A naar B. Ook doe je iedere keer zoveel nieuwe indrukken op dat we elkaar nu echt moeten wakker schudden om te beseffen waar je weer bent! Paar voorbeelden : het rijden in de woestijn,in Vegas zijn, een wedstrijd van de Lakers bij wonen en Disneyland. Het lijkt wel of je alles echt gewoon gaat vinden, dat het vanzelfsprekend is dat je er bent!
En natuurlijk vinden we het ook weer heel erg leuk om jullie allemaal weer te zien!!

Maar genoeg sentimenten nu......

Er komt nog een verhaal aan!

Amerika

Groot (rekenen niet voor niets in Miles), Veel auto`s, veel (snel)wegen,Veel dikke mensen, veel fastfoot, veel winkels, grote huizen, lange breede stranden en prachtige natuur.

De vlucht van panama City naar La liep voorspoedig maar.......
We hadden een tussenstop in Atlanta hier moesten we onze baggage van de baggageband afhalen en opnieuw inchecken omdat we een binnenlandse vlucht hadden van Atlanta naar LA. Aangekomen in Atlanta moesten we door de douane. In eerste instantie werd de douanier al boos omdat we met zn tweetjes aankwamen. Het stel voor ons deed dit ook maar was blijkbaar getrouwd en dan mag het wel! Dus eerst henri, begon hij wee rte zeuren dat hij zijn ESTA formulier niet had uitgeprint! Dit hadden we in New York wel gedaan en daar zeiden ze dat dit weer niet nodig was, dus deden we dat netjes deze keer niet, word ie boos en zegt hij : Wat als de computer het nu niet doet, wat dan ?! aaaaaaaarrrrrrrrggggggg!!!!!! Hierna vroeg hij het adres waar we zouden verblijven, we wisten het bijna uit ons hoofd maar natuurlijk niet helemaal, werd hij hier weer boos over!! Maar uit eindelijk mocht Henri er door. Maar Liset moest er ook nog door heen en je raad het al..... ook geen ESTA en geen volledig adres. Hij moest bij Liset toch nog ff wat meer gaan zitten zeiken want bij haar vroeg hij naar het uitvoer ticket (dit hoefde ook niet in New York omdat ze dit ook konden zien op de computer)!! Hij moest er ook even bij zeggen dat hij ons ook zo had kunnen laten staan en dat we goed moesten onthouden dat het een voorrecht is om the United States of America te mogen bezoeken. Pffff erg vermoeiend allemaal en Welkom in het Land van de regels en belachelijke rechtzaken (Er klaagt hier nu een vrouw de staat aan nadat ze haar eigen kinderen had verdronken in haar eigen bad, omdat ze toen die tijd depresief was en de verkeerde medicijnen had)!!!

Na de douane kwamen we bij onze baggageband aan en hier zagen we dat medewerkers deze van de band aan het halen waren. Henri zag gelijk dat zijn backpack was opengehaald en date r een etui was opengemaakt en dat hier alle USB stickjes uit waren gejat! Hier stonden dus alle foto`s en films van onze reis op. Gelukkig hebben we van de foto`s backups gemaakt. Het punt is alleen dat we van mensen om on sheen filmpjes en foto`s hadden gekregen die we niet hadden gebackupt. Die zijn we dus kwijt of deze mensen moeten deze uit andere landen naar ons gaan mailen of sturen. Weer heel erg jammer, maar ja we raken era an gewend zullen we maar zeggen. Hier ook maar meteen een report van laten maken. Gelukkig krijgen we dit nu vergoed na een boze mail (met een dreigin er in dat we ze gaan suwen!)

Aangekomen in LA liepen we (dachten we) eerst naar de baggageband en dan de douane en dan naar de familie van Henri. We hadden in Atlanta alle moeite moeten doe nom het adres van de familie boven water te krijgen voor de douane in LA. Komen we daar aan is er geen douane omdat het een binnenlandsevlucht is aaaarrrrrrgggggggg!!!!!
Op dat moment wisten we dat nog niet, gaan we van de roltrap af komen we in een keer mijn familie (Gerard en Sjaan) tegen. Die vertelde ons dat het dus zo werkt hahaha
Snel naar huis gereden(45 km en gewoon nog midden in LA zitten!!!) na een lekker nachtje slapen, warden we rond gereden door Gerard die ons de buurt liet zien. Wel grappig we zitten dus gewoon maar 10 km van Disneyland af en 5 km van Huntingtonbeach (wat gekozen is tot mooiste strand van LA). Wij betijfelen het wel een beetje want (mooi is het zeker) we hebben toch echt ook andere hele mooien stranden gezien!!!
Na een paar dagen familie en alle amerikaanse bezig heden (bowlen,winkelen,eten en nog meer) hebben we een auto gehuurd zodat we zelf konden gaan rond rijden en natuurlijk naar Las Vegas konden gaan rijden!!!!

Las Vegas (What happens in Vegas stays in Vegas)

Nou vooruit , voor deze keer dan niet!

4,5 uur rijden en 400 miles verder waren we er dan Las Vegas!

Hier hadden we voor de eerste 2 nachten een hostel geboekt om daarna de luxe en de weelde van het Hilton te mogen ervaren (Dit had Liset kado gekregen van de Bommel en 2e heer. Het zou eigenlijk het Monte Carlo zijn maar deze zat vol, dan maar het Hilton erg vervelend

Wink
......)
Aangekomen in het hostel, konden we gelijk mee met een tour. Dit was een tour naar de stratosphere. Dit is een casino met een hele hoge televisietoren waar diverse attracties boven op zitten zoals een achtbaan en bungeejump. De tour was 25 dollar pp en hield in dat je naar boven mocht (wat al 20 dollar is) en daar ook nog eens 2,5 uur gratis mag drinken. Coktails van 15 dollar per stuk wel te verstaan!!! Na 2,5 uur margarita`s en moijtos in alle smaken en een geode maagzuur verder, gingen we naar Ceasars Palace. Hier kregen we gratis entrée in een van de hipster clubs van Vegas. Een probleem, biertjes kosten 10 dollar en de rest nog veul meer. En aangezien we toch brabantse boertjes zijn en ons ook nog eens helemaal niet thuis voelden tussen de mensen zijn we maar naar een ander casino gegaan voor een spelletje beerpong (bierpong). Dit is weer een of ander maf spelletje waarbij je je pingpong bal bij iemand anders in zijn glas moet mikken. Lukt dit moet diegene dat glas in 1 keer leeg drinken.
De volgende dag zijn we `s-middags naar casino`s op de strip (straat waar alle grote casino`s zitten) gegaan, waar Henri onder het genot van een stripster een potje blackjack heeft zitten spleen. Komt e rook nog eens bij dat als je spelt je ook nog eens gratis drinken krijgt!!! Rum Cola por favor!!!! (wel de ober een tip geven anders komt ie niet meer terug!!!) je begrijpt dus dat op dat moment alle elementen tijdens een potje blackjack niet in je voordeel werken. Maar Henri zou Henri niet zijn om daar eens verandering in te brengen! En ja hoor na een paar stripteases en rummetjes cola toch mooi een winst van 60 dollar!

Die avond zijn we naar Fremontstreet gegaan. Dit is waar Vegas is begonnen, en eerlijk is eerlijk nog steeds is! Het is een lange straat voor alleen voetgangers waar aan alle kanten casino`s zitten. Gewoon simple casino`s zonder fontijnen, vulkanen,piramides,achtbanen en eifeltorens maar wel heel mooi. De straat is overkapt met 1 heel erg lang groot tv scherm. En dit wel 250 meter lang!!!!! Hierop komen allemaal mooie effecten boven je langs. Dit op een straat vol met artiesten bandjes en weet ik nog veel meer allemaal niet. Eens per uur gaan alle lampen in de straat uit (ook van de casino`s) en wordt er een tribute van iemand afgespeeld. Dit kan van alles zijn : Kiss, rolling stones, witnie jouston, witte Jackson en onze favoriet Queen.
Iedereen die hier is geweest weet wat wij bedoelen. Dit is echt heel erg indrukwekkend zo mooi, zo gaaf!!!! Iedreen staat dan naar boven te kijken of uit zijn dak te gaan. Ik zal proberen hier een filmpje van queen op de site te zetten. Inmiddels staat hij er op bij video`s. Maar hieronder nog een paar links van andere artiesten

Hier hebben we nog meer avonden door gebracht omdat je hier ook tafels hebt om te blackjacken met vele lagere inzetten. Hierdoor heb je en de gezelligheid en de drankjes en voor Liset ook nog een goede manier om te leren blackjacken.

De volgende dag zijn we lekker gaan genieten in het Hilton. Lekker zwembadje en bam jakoezie jonguh!! Na een avond stappen kwamen we terug in onze kamer, lag ere en brief onder onze deur. Of we 1,5 uur naar een timesharing project wilden luisteren voor 100 dollar! De volgende dag dit maar even checken bij het hotel, bleek dit niet van het Hilton te zijn, maar als we wilden konden we dit ook bij het Hilton doen alleen dan voor waardebonnen (75 dollar) voor restaurants op de strip en een show!! We waren toch al brak, dus een uurtje gezwets aanhoren en een beetje ja knikken en hoppa in the pocket!!! We hebben toen maar besloten om 2 dagen langer te blijven (wel in het hostel natuurlijk) omdat we ook nog the Grand Canyon wilden zien.
Terug naar het Hostel en de volgende dag naar de Grand Canyon.

Grand Canyon en Hoover dam.

Eerst 100 km rijden naar de Hoover dam (werkelijk waar dit is voor amerikanen alsof ze boodschappen gaan doen). Eenmaal aangekomen eerst vanaf de nieuwe brug de dam bekijken om er vervolgens zelf over heen te rijden. Dit is toch wel vrij indrukwekkend. In tegenstelling tot het vrijheidsbeeld in New York is dit wel zo groot als dat je het kent van de TV! Na een wandeling en de kiekjes zijn we door gereden naar de Grand Canyon (170 miles = 270 km) de west kant welt e verstaan. Als we bijvoorbeeld naar de zuid rim zouden willen ben je al een dag verder. De laatste 9 miles was onverharde woestijn. Menig rally rijder zou jalours zijn om hier te mogen rijden. Aangezien we een huurauto hadden die vol verzekerd (je wil hier niemand aanrijden!!! Ze suwen je hier voor alles) was en ook nog een 2,5 liter sport motor had, voelde henri zich hier net Collin Mcrae.
Eenmaal bij de west rim betaal je voor de entrée en brengt een bus je naar 3 verschillende spots. 1 daarvan is de skywalk. Dit is een glazen plaat over de canyon heen waardoor je dus een paar honderd meter naar beneden kunt kijken. Dit kost je 48 dollar extra en als je er 10 meter naast gaat staan en een beetje stalen zenuwen hebt, kun je zelf ook door op een rotsblok te gaan staan of liggen naar beneden kijken (zie foto`s). Het blijft appart om een meter van de rand af te staan en toch het gevoel te hebben of je elk moment er van af kunt donderen!! Erg leuk om mee te maken. De andere 2 spots waren ook erg indrukwekkend!
Je ziet het op TV je hoort er van, maar als je er zelf bent ervaar je pas hoe indrukwekkend het eigenlijk is. Als je je dan ook nog eens weet hoe groot het is, sta je wel ff stil. We wilden eigenlijk een helicoptervlucht maken door de Canyon, maar omdat we te laat (het zijn ook afstanden hiero) pas bij de Canyon aankwamen deden ze het helaas niet meer. 125 dollar pp voor een een tocht van een uur met nog een pauze op een rots (van ik weet niet hoe hoog) is toch niet echt heel duur, toch?
Terug gekomen in Vegas na een uurtje of 3,5 rijden (werkelijk waar als we terug zijn gaan we meteen met de auto een keer naar Groningen ofzo, het stelt nu toch allemaal niks meer voor) zijn we nog ff gaan gokken om de volgende dag terug naar Los Angeles te gaan.
Na 2 nachtjes bij de familie zijn we naar San Diego gereden. Hier hebben we in een typisch amerikaans motel geslapen wat een hostel had moeten zijn(geboekt bij hostelworld?). Eerlijk is eerlijk het was een geweldige kamer. Het motel had ook nog een zwembad, maar om eerlijk te zijn laten we het erop houden (om verder niemand ongerust te maken) dat de andere gasten een beetje 'vreemd' waren. In san Diego hebben we heerlijk langs het strand gelopen en hebben we (amerika populairste) dierentuin bezocht, gelukkig hadden we gratis bonnen voor de entree van Laura (dochter) gekregen want we schrokken toch wel van 45 dollar entrée voor een dierentuin. En zo bijzonder was ie toch niet echt.

Na San Diego zijn we weer terug naar de familie Huisman gegaan. We hadden de auto nog een paar dagen langer gehuurd om nog wat dingen in de omgeving te bezoeken.
We hebben zowat alle stranden van LA gehad met als hoogte punt Venice Beach (bekend van Baywatch, Bubba Gump shrimp van Forrest Gump en de vele straatartiesten) Ook zijn we naar Hollywood (waar ze alles klaar aan het maken waren voor de Academy Awards in het Kodak theatre) geweest.

America sports = American football, Baseball, Basketball and Ice Hockey

Omdat de meeste sporten nu stil liggen en we in New York al naar een NBA wedstrijd van de New York Knicks wilden (er was een staking toen) waren we heel blij dat we nu naar een wedstrijd van de LA Lakers konden!! Eigenlijk nog veel en veel beter dan de de Knicks omdat hier Kobe Bryant speelt. Dit is een spelende legende en kan nu al in een adem genoemd worden met Michael Jordan en Shaquille O`neil. Het was nog even spannend of hij wel mee zou spelen omdat hij in een Allstars game zijn neus had gebroken en een lichte hersenschudding had opgelopen. Gelukkig was dit niet het geval en speelde hij netjes mee en met 31 punten ( hij had maar 2,5 kwart van de 4 kwarten mee gespeeld) van de 104 in totaal was dit weer een legendarische wedstrijd, overigens tegen de Minestota Timberwolves. Het werd voor de wedstrijd toch nog wel even spannend want we hadden de kaartjes via internet besteld en waar we ze moesten afhalen was opens onze naam niet bekend. Het was dus rennen geblazen naar het Mariot hotel waar we achter een computer waren gekropen om de bevestigingsmail te printen (was ook weer niet nodig volgens de mail, een ID was genoeg), Hier werden we vriendelijk naar de uitgang gedirigeerd door een beveiliger (gelukkig had henri net ervoor op print gedrukt), en liepen we snel met de mail naar buiten. Eenmaal weer bij de ticketbalie stonden ze al klaar met de tickets hahaha.
Wat een show en spektakel is een NBA game!!! Zelfs als je niks om basketball geeft, zou ik je echt adviseren om het een keer mee te maken!!!

De volgende dag (eer gisteren) hebben we een bezoekje gebracht aan Disneyland. Hier is het allemaal voor Disney begonnen en als je er dan ook nog 10 km vanaf zit moet je er wel naar toe. Het park lijkt op eurodisney, alleen zijn de attracties wel anders. Zo is er ook een space mountain en een big thunder mountain alleen zijn ze totaal anders. Wel weer een vermoeiend dagje.

Nu rest ons nog veel in de zon liggen en een BBQ op zondag met de gehele familie. Sjaan en Gerard hebben 3 dochters (Brenda,Laura en Monique) en een zoon (Henry). Henry woont alleen aan de andere kant van Amerika dus die zal er niet bij zijn maar de 3 dochters met al hun kinderen wel, dus al om al wordt het een grote amerikaanse BBQ met voor winterse begrippen hier 27 graden!!!!!

Maandag vliegen we hier om 4 uur lokaal weg en zullen we dinsdag 4 uur nederlandse tijd weer in ons eigen landje zijn!!!!!!

Mensen tot Gauw!!!!!!!!!!!

Hopelijk allemaal tot Zaterdag in de Bommel of de Tweede Heer!!!!!!!!!

De Groeten!!!!!!

Oja de wist je datjes (sorry Gijs wordt weer een lang verhaal zo he!)

Wist je dat : Henri eigenlijk met tante Mien naar Los Angeles zou gaan.
Wist je dat : dit nooit heeft mogen gebeuren.
Wist je dat : voor Henri de cirkel nu echt rond is!
Wist je dat : we hier echt genieten van de gastvrijheid van Sjaan en Gerard
Wist je dat : we hier echt in de watten worden gelegd
Wist je dat : hier echt niks te kort komen
Wist je dat : we hier erg dankbaar voor zij
Wist je dat : Gerard een snoepkont is, en dat henri dat nu ook weer is ;)
Wist je dat : we al heet wat kilo`s kwijt waren tijdens onze reis
Wist je dat : deze al weer een hoop terug hebben
Wist je dat : we voor onze reis een hoop vooroordelen hadden over Amerika
Wist je dat : we die nog hebben, omdat er gewoon veel waar zijn
Wist je dat : het desondanks echt een fantastisch land is!
Wist je dat : na New York dit ook weer een plek is waar we weer naar terug gaan!!!
Wist je dat : Het hier nu winter is
Wist je dat : maar nog tussen de 20 en 27 graden is
Wist je dat : we toch nog wel wat van onze kleur kunnen houden!
Wist je dat : We 100 dollar zijn verloren met gokken
Wist je dat : We deze schade allang hebben ingehaald
Wist je dat : Dit komt door 5 dagen gratis drinken!
Wist je dat : Je als je lid wordt van een casino je ook nog gratis eten en cigarette krijgt!
Wist je dat : De rit alleen al naar Vegas en de Grand Canyon de moeite waard is.
Wist je dat : We zoveel mooie dingen hebben meegemaakt tijdens onze reis.
Wist je dat : douane en sommige taxichauffeurs de vervelendste mensen tijdens onze reis vonden
Wist je dat : we 12 landen hebben gehad
Wist je dat : met tussenstops 16 landen hebben gehad
Wist je dat : deze alleen in Liset dr paspoort zijn te vinden rarara
Wist je dat : Liset nu een nieuwe nodig heeft omdat er bijna geen plaats meer is
Wist je dat : we in een paar honderd bussen hebben gezeten
Wist je dat : sommige erg luxe waren (juist in landen waar je het niet verwacht)
Wist je dat : Je in sommige echt als vee zat opgesloten
Wist je dat : we ook 5 brommers, een paar fietsen, tuk tuks en een paard hebben gehad.
Wist je dat : We nu heel veel nieuwe gerechten hebben om te maken
Wist je dat : Liset dit maar moet gaan showen in haar kookclubjes!
Wist je dat : deze reis voor ons een geweldige ervaring is geweest
Wist je dat : we nu nog meer waarderen wat we in Nederland allemaal hebben
Wist je dat : we hier dus nog veel meer van gaan genieten
Wist je dat : we echt iedereen aanraden een reis als deze te maken
Wist je dat : we alles wel zo een beetje hebben verteld
Wist je dat : het nu zo goed als over is
Wist je dat : we bij deze iedereen willen bedanken voor de reacties en mailtjes
Wist je dat : we jullie snel weer zien
Wist je dat : we daar heel veel zin in hebben
Wist je dat : we er nu echt een eind aan gaan breien.

Houdoe en tot snel wanne !!!!!!!!!!!!

Henri en Liset

Chan, Frank & Kensi

Weer een mooi verhaal! Nog 3 nachtjes.... Zal zeker dubbel zijn om weer terug te komen, maar het is een keer genoeg geweest met al die zon, zee en strand foto's (en de rest... ;-) )

Tot snel en geniet er nog heel even extra van!! Morgen ff foto's kijken!

Liefs van ons

Ingrid

Jeetje, t laatste verhaal alweer en er wederom van genoten! Wij wensen jullie nog veel plezier met de Amerikaanse bbq en natuurlijk een hele goeie terugreis!
Liefs, Niels en Ing

Tot zaterdag!

Bea

Wederom genoten van jullie varhaal. Het kan bij jullie inderdaad niet zonder slag of stoot gaan, maar het komt altijd wel weer goed. Hele goede reis terug naar Nederland en tot ziens.
Groetjes en liefs,
Bea, Peter en Leonie