henrienliset.reismee.nl

van Nicaragua tot Panama

Hallo luitjes!!!!

Hier zijn we weer, waarschijnlijk voor de laatste keer want we zijn nu in Panama city waar we morgen vertrekken voor 3 weken Los Angeles (waaronder Vegas, San Fransico en San Diego).

Kortom nog ff doorbijten en jullie zien ons weer!!!!

Of na 34 graden celcius, salsa dansende vrouwen, corona, tequila, heel veel rum, kampvuren regenwouden, bounty eilanden, surfen, duiken ,cloudforest, vulkanen , meren, en nog meer rum…….. mogen we jullie weer zien!!!!!

Do the math ;)

Nee serieus, na zoveel maanden zijn we toch wel weer toe aan :

Kaas ( we zijn er heel af en toe in geslaagd om iets te krijgen maar geloof ons, er is echt een hoop troep op de wereld wat zelfs de naam gouda draagt)

Bruine boterhammen (na rijst, noodles en rijst met bruine bonen wil je echt weer een goede boterham!)

Nederlandse (westerse) efficentie ( geloof me, hoorentjes hebben we nu!)

Nederlandse gramatica (we kunnen af en toe gewoon de nederlandse vertaling niet eens meer vinden)

4 seizoenen ( na bijna een jaar zomer op je pan verlang je naar wat anders! (daar bedoelen we natuurlijk geen min 20 mee!)

Het wordt voor ons wel lastig nu het eind zo dichtbij komt. Je verlangt weer naar dingen, maar aan de andere kant wordt het toch weer back to reality. Zo vrij als een vogeltje en dan weer het keurs lijf in! In heel veel landen waar we nu zijn geweest, werken ze om te leven ( in plaats van leven om te werken), zodra ze genoeg hebben om het een paar dagen uit te zingen stoppen ze met alles! Dat betekent dat een bus in eens niet meer rijdt of een supermarkt ( de enigste in de omgeving) niks meer heeft of zelfs gesloten is!

Maar genoeg gezeurd! We hebben nog 3 weken en daar gaan we van genieten!!!!!!

Voor zover een resume over het geen wat we gedaan hebben.

We waren gebleven in Granada (Nicaragua)

Granada is een mooie spaanse koloniale stad in Nicaragua. Het is goedkoop om hier te wonen en mede daardoor zijn er veel buitenlandse inwoners in dit stadje. We zijn hier wel wat langer geweest dan nodig, omdat we moesten wachten op Henri’s paspoort wat nog niet in de hoofdstad (mangua) was gearriveerd. Dus hebben we ons bezig gehouden met canopying ( zo hard mogelijk aan een lijn naar beneden zoeven voor 2 uur over de jungle!) en met uitgaan (lees goedkoop uitgaan) ! In Granada hebben we een Nederlander ontmoet die hier zijn eigen restaurant&club heeft. We hebben hier een avond doorgebracht met een leuke poolparty inclusief flessen rum, en een avond lekker uit eten geweest en nageborreld met de vader van de eigenaar. Kortom Granada is een stad vol gezelligheid, terrasjes en leuke feestjes!!

Tot we eindelijk het verlossende mailtje van de ambassade kregen dat mijn paspoort binnen was en ik weer bestond!! Nu denken jullie dat het dus een eenvoudig verhaal is om even je paspoort op te halen bij de ambassade! Dat stuk was ook vrij makkelijk tot dat die vriendelijke vrouw me vertelde dat ik mijn vissum opnieuw moest gaan halen bij het locale gemeente bureau!

Je moet je een dag als klunen in oss voorstellen en in plaats dat je je stempel in elke kroeg moet verzamelen doet iedereen het hier op 1 plek. Als je eindelijk binnen bent zie je 30 verschillende balies met een rij van 18 personen ervoor. Je weet bij god niet voor welke balie je moet zijn dus je probeert er gewoon een. Na een uur sta je dan vooraan en daar sta je dan met je beste spaans en na 10 minuten met handen en voeten kletsen wordt het dan duidelijk dat je verkeerd staat, na nog eens 5 minuten weet je dan waar je wel heen moet! Nu sta je in de goede rij voor 15 minuten maar dan wordt het je duidelijk dat je weer ergens anders weer moet zijn voor bv een foto,formulier of weet ik weer veel voor wat! Papiertje hier, formulier daar en weer in de rij enz enz na 3,5 uur werd ik dan uiteindelijk verlost met een pietluttig stempeltje in mijn paspoort dat ik nu in Nicaragua ben en niet in een ander land!!! Nu weet ik niet wat ik goed heb gedaan want hierna kwam ik mensen tegen die hun visum wilden verlengen en er al meer dan een dag zaten !!

Genoeg gezeikt over Nicaragua!

Nicaragua is voor ons echt het favorite land in central amerika. Veruit het mooiste land en ook nog eens het goedkoopste (blijven nederlanders he). Zonder gekheid, Nicaragua omdat het wat armer is doet het ook weinig aan publiciteit. Hierdoor zijn de gebieden die je bezoekt nog ongerept en heb je het gevoel dat je het je zelf ontdekt! Dus na al het gefeest in Granada werd het hoogtijd om deze ongerepte natuur te gaan verkennen. Onze eerste bestemming na Granada was Ome Tepe, een groot eiland midden in een meer en dus alleen te bereiken per boot. Ook deze boottocht was niet geheel soepel en werden we regelmatig verrast door een golf maar vergeleken met de boottocht naar Little corn was dit natuurlijk peanuts! Aangekomen op Ome Tepe de bus gepakt en op zoek naar een hostel. Het eerste hostel was vol en du seen taxi laten komen en op naar4 het volgende hostel. Hier hadden ze nog wat dorm bedden beschikbaar en dus konden we lekker gaan slapen.

Op Ome Tepe staan twee vulkanen die je kan bewonderen vanaf het meer maar natuurlijk ook kan beklimmen. Na al onze hike avonturen vonden we een hike van 8 uur een beetje teveel van het goede dus hebben we gekozen om naar de waterval te gaan. Deze hike duurde 5 uur en was zeker de moeite waard , een mooie trail en een super waterval van 180 m hoog! Het enige nadeel is dat deze waterval niet helemaal te zien is dus je ziet maar een deel maar toch heel indrukwekkend.

Dag drie vonden we een geschikte dag om eens lekker te gaan kayakken! Vlakbij ons Hostel bevonden zich twee kleine eilandjes in het meer genaamd Monkeys island. In het hostel werd er gewaarschuwd om niet te dicht bij deze eilanden te komen omdat de apen niet bang zijn voor mensen en behoorlijk agressief kunnen zijn. Deze apen zijn namelijk als huisdieren aan een korte lijn gehouden en kunnen niet meer terug naar het wild dus vandaar de eilanden. Omdat wij geen zin hadden in ongelukken bleven we dus inderdaad op een flinke adstand van zo ongeveer 20 meter. Alles ging goed en we kabbelde lekker op het water tot dat de ventilator aanging. Uit het niks kwam er een super harde windstoot die ons regelrecht naar het eiland blaasde. Natuurlijk kwamen met de kayak vast te zitten in het eiland en opende een aap de aanval op henri. Henri kon vervolgens niet meer peddelen en liset kon het niet alleen. Henri had zijn peddel namelijk heel hard nodig om de aap af te weren die inmiddels al op de kayak was gekomen. De aap leek niet echt onder de indruk van de peddel en begon harder te schreeuwen. Henri kwam op het helder idee dat hij dit ook kon en schreeuwde terug. Geschrokken van Henri´s geschreeuw, hield de aap het maar voor gezien en konden we snel weg peddelen.Hierna zijn we naar een moeras gepeddeld. Tegen zonsondergang waren we weer uit het moeras waar het echt heel mooi was en hebben we naar een supermooie zonsondergang zitten kijken, met natuurlijk een slokje rum erbij. Een mooie afsluiter van een mooie plek!

Na wat avontuur en sportiviteit werd het dan natuurlijk weer tijd voor het strand. Dus busje in en op naar San Juan del Sur. San Juan is een levendig kustplaatsje aan de pacific waar je goed kan surfen, strandhangen, stappen, enz enz. Het hostel waar we wilde verblijven bleek vol te zijn en dus op zoek naar een ander hostel. Uiteindelijk zijn we terechtgekomen bij Rebecca’s inn. Een Klein hostel gerund door een lieve vrouw van eind vijftig. Het hostel is tevens haar huis en ze heeft 6 kamers te verhuren, We hebben nog nooit zo’n schoon hostel gehad dus we waren helemaal happy. Achter in de tuin lag Hector een grote Bordeaux dog die er niet echt goed uit zag. De eigenaresse van het hostel had medelijden met de hond maar kon er niet meer mee wandelen omdat ze zelf ziek was. Geen probleem dan doen wij dat toch! Dus elke dag even een rondje strand met hector en iedereen is blij. Henri heeft in San Juan zijn eerste surfles gevolgd en tada meteen de eerste keer stond hij netjes op zijn board. Helaas duurde het daarna wel weer aardig wat pogingen maar het gaat om het idée.

Doordat we meer tijd als gepland in Nicaragua hebben doorgebracht hebben we de beslissing gemaakt om door Costa Rica te reizen en dit mooie land dus verder over te slaan. Helaas helaas geen tijd meer en aangezien het ook het duurste land is was dit de meest logische keuze. Dus met de bus vanaf de grens naar de hoofdstad van Costa Rica San Jose waar helaas geen nachtbus meer vertrok naar Panama waardoor we genoodzaakt waren de nacht hier door te brengen. De volgende ochten heel vroeg een bus genomen naar de Grens van Panama en daarna een bus naar David. Vanf David vertrok onze volgende bus die ons ergens vlakbij een hostel zou droppen. Het hostel heet Lost and Found en ligt werkelijk in de middle of nowhere. Je stapt uit de bus en ziet een bordje met Lost and Found die kant op. Vervolgens hike je 30 minuten met al je baggage over een hobble pad en dan bereik je de Lost and found lodge. Hier hadden we een privekamer gereserveerd en die kregen we! Erg prive zelfs want wanneer je s´nachts naar de toilet moest was je ongeveer 10 min onderweg. We hebben hier 4 nachten doorgebracht en een hoop mooie dingen gezien en gedaan. Zo hebben ze en treasure hunt uitgezet in de jungle waar je ongeveer 5 uur mee bezig bent. Tijdens deze soort van speurtocht hike je door de jungle en kun je zwemmen in de rivier met watervallen en met een beetje geluk zie je ook nog wat wildlife. Aan het eind van de treasure hunt moet er nog een raadsel opgelost worden en die was zeker niet makkelijk. Als het iemand toch lukt om het raadsel op te lossen win je een fles rum of wijn. En rarararara tuurlijk hebben we een fles rum gewonnen!!!! Het werd een gezellig avondje en daarom was de dag erop niet echt een productieve dag dus lekker eem boekje lezen in de zon en een beetje kletsen met ander gasten.

Dag drie zijn we gaan paardrijden door een gebied waar je alleen te paard kan komen. Naar 1.5 uur rijden kwamen we aan bij een klein hutje waar een van locals woonde en waar de lunch kregen lees rijst. Na lekker vers fruit die we zelf konden plukken en wat gestoei met de honden vervolgde we onze tocht. Op de terug weg hebben we even flink gas gegeven en kwamen we dus met zijn tweeen aan bij het eind punt. De gids en een ander meisje dat mee was arriveerde 15 min later. Gevolg van dit leuke dagje in ieder geval voor liset SPIERPIJN!!! . Lost and Found was een leuke ervaring maar s´nachts koud en nat, je kunthet dus wel raden we zijn weer toe aan Beach Time!!! Santa Catelina werd ons volgende doel. Om daar te komen eerst terug gegaan naar David en vanuit daar de bus naar Santiago genomen teminste dat was de bedoeling. Na lang te hebben gewacht zat eindelijk iedereen in de bus en waren we ready to go. Helaas kwam een busmedewerker ons vertellen dat iedereen uit de bus moest omdat er blokkades op de weg waren en we er dus niet door konden. Na 20 minuten bleek het toch mogelijk te zijn en konden we terug in de bus. Onderweg kwamen we verschillende blokkades van de indianen tegen maar deze konden we redelijk makkelijk passeren. Er is een wet in Panama dat het land waarop de Indianen leven van hun is en deze niet mag worden gebruikt voor andere doeleinden. Nu wil het zo zijn dat de regering deze wet wil veranderen en verschillende mijnen wil openen op het land van de Indianen. De indianen zijn het hier natuurlijk niet mee eens en demonstreren daartegen door de American Highway te blokkeren. Hiermee hebben ze niet alleen de Regering van Panama maar ook Costa rica en de rest van central America omdat deze weg een van de belangrijkste routes is door dit gebied. Na enkele dagen blokkeerde ze de hele weg waardoor geen enkel verkeer meer mogelijk was. De politie heeft geprobeerd de blokkades op te heven en hebben daarbij een leider van de Indianen gedood waardoor de protesten alleen maar heftiger warden natuurlijk. Inmiddels zijn alle roadblocks opgeheven.

Wij hadden in ieder geval geluk en zijn zonder veel problemen in Santiago aangekomen waar we een nacht hebben overnacht en de volgende dag de bus hebben gepakt naar Santa Cathalina.

In santa Cathalina een leuke hosteltje gevonden met maar liefst 3 kamers een keuken en twee badkamers , nooit wachten om te kunnen douchen dus! Santa Catelina is een klein plaatsje waar eigenlijk naast surfen en duiken niet echt veel te beleven is. Henri is een dag wezen duiken en heeft daar de whaleshark en de white tipped reefshark aan zijn lijst kunnen toevoegen. Liset heeft vooral boeken gelezen en rondgewandeld en op het strand gelegen. Vanuit is het een paar uurtjes naar Panama City de hoofdstad van waaruit onze trip naar de San Blas eilanden begon. We hebben 2 nachten geslapen in mamallena Hostel en werden daar s´ochtends´om half zes opgehaald. Na een trip van ongeveerr 2.5 uur bereikte we het natuur gebied waar we meerdere malen ons paspoort moesten laten zien en tax moisten betale voor van alles en nog wat. Na een kort bootritje lag daar onze zeilboot voor de komende drie dagen …… de Kokomo!

Voor de San Blas eilanden bestaat maar een omschrijving, wow wow wow en nog eens wow. Deze eilanden zijn echt postcard material!

Kokomo is een zeil boot van ongeveer 13 meter en de eigenaren zijn Becky en Danny die al 18 maanden aan het zeilen zijn. We hebben drie nachten op de kokomo doorgebracht elke dag een ander eiland bewonderd en gezwommen in de mooiste zee die we hebben gezien zo blauw het is net een zwembad. Direct naar aankomst op de boot vertrokken vanaf Carti omdat de zee daar te wild was en we dus alle kanten op schommelden. Aangekomen bij het eerste eiland gelijk in het water gesprongen en even lekker gezwommen waarna we met de kayak naar het eiland zijn gegaan. Op dit eiland moet je dan 1 dollar betalen om erop te mogen omdat de eilanden van de Kuna´s zijn. De kuna´s is de lokale stam die leven op het eiland Carti en de verschillende kleine eilanden in de San Blas. Terug op de boot doorgevaren naar de east lemons waar we de volgende dag dan een hele dag konden doorbrengen.

´S morgens na het ontbijt met het kleine bootje naar een mini eilandje gegaan waar we zand-dollars hebben verzameld en het eiland een nieuwe naam hebben gegeven namelijk Hent´s Island. Op dit eiland staat nu dan ook een bord met de naam erop en een richting aanwijzer zodat iedereen vanaf nu weet welke kant Nederland op is. Later die dag zijn we met de kayaks de zee opgegaan, henri ging snorkelen en liset wilde naar het eiland kayakken. Halverwegen hoorde zee en snel getik en wat bleek ze had een vis opgeschept die nu lag te spartelen op de kayak! Gelukkig heeft de vis het gered en zwemt hij nou weer lekker rond. Aangekomen op het eiland dacht liset even leuk een rondje te gaan wandelen, dit was snel over omdat er een naakte Kuna man voor haar neus zichzelf stond te wassen! Maar snel omgedraait en de andere kant op gelopen.

De derde dag richting Carti islands gezeild enonderweg gestopt bij dock Island. Vlakbij dit eiland ligt een scheepswrak waar we mooi hebben kunnen snorkelen en we ons daarnaast nog goed hebben vermaakt met een kokosnooitje op het strand. Na dit geweldige island doorgezeild naar Carti waar we een rondleiding kregen van een local die in total denk ik 5 woorden heeft gesproken. Carti is het eiland waar de meest Kuna´s hutje mutje boven op elkaar leven. Apart om te hebben gezien maar onze voorkeur gaat toch echt naar de onbewoonde of bijna onbewoonde eilanden. De laatste dag vroeg in de ochtend opgehaald door de water taxi en na een paar uur wachten teruggebracht naar Panama city.

De laatste dagen van ons verblijf in Centraal Amerika hebben we doorgebracht in Panama city in het hostel Luna´s castle. Panama city is een stad die volop in ontwikkeling is en waar van alles te doen is. Van super grote shopping malls tot een oud gedeelte met mooie antieke huisjes en natuurlijk is er het Panama Kanaal. Vandaag op onze laatste dag in Panama hebben we kanaal bezocht wat erg indrukwekkend was.

Morgen is het zover dan verlaten we central Amerika en gaan naar L.A waar we gaan genieten van onze laatste drie weken. De laatste drie weken van een fantastische reis en een geweldige ervaring. L.A here we come!!!!!!!

Wist je dat : Surfen best leuk is zo lang de surfleraar in de buurt is

Wist je dat : Wanneer je het zelf probeert je vaak en hard valt!

Wist je dat : je daarbij ook nog eens snel verbrand

Wist je dat : een Bordeau dog jouw uitlaat in plaats van jij hem!

Wist je dat : we nu echt klaar zijn met in bussen zitten!

Wist je dat : we dit van af nu ook niet meer hoeven

Wist je dat : de panama American Highway nog veel langer is dan van panama naar Amerika

Wist je dat : dit geen snelweg is maar gewoon een enkel wegse weg is

Wist je dat : ritjes hierdoor veel en veel langer duren omdat er heel veel vrachtwagens over heen rijden

Wist je dat : Er apen zijn die je willen vermoorden als je niet uitkijkt!

Wist je dat : zelfs niet meer opkijken van een klap met een peddel

Wist je dat : Ze wel schrikken van iemand die harder kan schreeuwen als hen

Wist je dat : Er ook weer hele andere apen zijn in Panama

Wist je dat : Die je sokken jatten en je schoenen laten staan als je die buiten hebt laten staan.

Wist je dat : Er nu dus ergens een aap loopt met sokken aan

Wist je dat : Je leuke amerikanen hebt maar ook verschrikkelijke!!

Wist je dat : er amerikanen zijn die vrijwilligerswerk gaan doen in the middle of nowhere en nog niet eens een ei kunnen koken. Laat staan het water hiervoor!

Wist je dat : Russen wel heel erg direct en lomp zijn

Wist je dat : we nu wel generaliseren

Wist je dat : Henri al een waslijst heft met mensen uit landen waar hij nooit meer mee wil duiken!

Wist je dat : dit Jappanners,russen en amerikanen zijn die hij het aller ergst vindt

Wist je dat : Australiers wel weer leuk zijn

Wist je dat : duiken met haaien wel heel leuk is

Wist je dat : het wel jammer is dat ze geen jappaners,russen en amerikanen lusten

Wist je dat : Er heel veel bussen in Panama city zijn

Wist je dat : ze niet altijd naar de juiste bestemming rijden

Wist je dat : we dit na 25 min in de gaten hadden, maar we niet uit mochten stappen omdat het te onveilig was in de wijken waar wij reden

Wist je dat : we dus na een uur bus alsnog een taxi moesten nemen

Wist je dat : Mensen hier echt traag en onlogisch werken

Wist je dat : Bij een gemiddelde mc donnalds in Nederland 3 kwart al op straat had gestaan

Wist je dat : Mensen hier echt veel rondingen hebben

Wist je dat : dit niet altijd positief hoeft worden uitgelegd

Wist je dat : De San Blas echt helemaal het einde is

Wist je dat : Liset heel goed in scheppen is

Wist je dat : Liset hierdoor helemaal geen hengel nodig heeft om een vis te vangen

Wist je dat : De Kuna´s vrij verlegen zijn

Wist je dat : het dan ook echt zeldzaam is om er een in vol ornaad te zien

Wist je dat : We later ook een zeilboot willen kopen!

Wist je dat : er hiervoor veel centjes voor nodig zijn

Wist je dat : we dit gewoon gaan halen in Las Vegas

Wist je dat : We jullie over 3 weken weer gaan zien!

Wist je dat : We hopen dat het dan inmiddels wel weer warmer is bij jullie

Wist je dat : het hier nu 0.15 is en we over 5 uur al weer op moeten

Wist je dat : we ons verhaal toch nog met jullie wilden delen

Wist je dat : de fotos er aan komen

Wist je dat : dit komt omdat de verbinding hier echt ruk is

Wist je dat : we nu echt houdoe gaan zeggen!

Dus Houdoe

En tot over 3 weken en een beetje!

Groeten

Henri en Liset

Chan, Frank & Kensi

Hey reizigers!
Wat gaat t hard nu he, nog 3 weken, jeetje!!
Maar weer een super verhaal zeg! En wat een verborgen talenten hebben jullie, communiceren met apen en vissen zonder hengel hahaha! Dat paardrijden lijkt me ook wel wat zeg!

Nou geniet nog van jullie laatste weekjes, have fun!!
Liefs van ons

P.S. dat van de Bordeauxdog wist ik al ;-)
(arme Hector...)

noortje en rick

He henri en liset,
Wat mooi om te lezen hoe jullie je vermaken aan de andere kant van de wereld! Wat een verschil en wat een ervaring. Geniet er van! Nog heel veel plezier en een goede reis! X rick en noortje

Tini v. Erp

De tijd is denk ik wel snel gegaan voor jullie, maar je hebt ook heel veel mee gemaakt en gezien.
Dus geniet er nog maar goed van de de laatste 3 weken, en dan zie ik jullie wel weer in het mooie Nederland.

Henri & Liset nog heel veel plezier.

Groetjes,

Tini v. Erp

Marloes

Leuk, leuk leuk, heel veel plezier in L.A !!

Paula willemsen

Geniet nog maar de laatste dagen. Jullie hebben een schitterende reis gemaakt. Ik heb genoten van de verhalen.
Goede terug reis.
Groetjes Paula

Ome Rinie en Tante Betsie

Wat een verhalen! Wij hebben ervan genoten. Bedankt!
Doe Gerard en Sjaan en de verdere familie de hartelijke groeten van ons.Nog veel plezier gewenst op jullie verdere reis. En een goede terugreis gewenst.
Groetjes Ome Rinie en Tante Betsie

Bea

Dank je wel voor al die prachtige verhalen.
We hebben heerlijk mee kunnen reizen.
Geniet samen van jullie laatste drie weken.
We hopen je te kunnen begroeten over een week of drie in Oss.Wellicht is dan de ergste kou uit Nederland verdwenen. Maar in Nederland is schaatsen voor de liefhebbers ook weer veel aan bod geweest.
Goede reis verder.
Bea, Peter en Leonie

George en Hennie Doest

Hallo luitjes,
We hebben je verhaal gelezen.
Net zoals jullie zitten wij ook in de tropen.
Wij genieten nu van een verdiende vakantie
op Bali. Dus aan de andere kant van de wereld
en nog kontakt met elkaar.
Gisteren hebben wij een trip gemaakt in de bergen
van Bali. en de warm water bronnen. Schitterend en
lekker warm.
Nou nog veel plezier en geniet van de laatste weken
die jullie nog hebben.

groetjes van George en Hennie Doest. groetjes

Manon

Die belgen op mijn werk willen weten waarom ik huil... Ze begrijpen niet dat ik mijn lachen probeer in te houden...
(Belgen zijn emotioneel gezien vrij vlak, en ik niet...)
Ik moet dus echt afleren jullie verhalen op het werk te lezen, voila!

Ingrid

Ha Hent en Lies,

Wat een leuk verhaal weer en wat een mooie (postkaartje) foto's! Nog even en dan is het weer voorbij! Wij kijken ernaar uit om jullie weer te zien, jullie verhalen aan te horen, maar dan live, en nog meer foto's te zien!

Geniet er nog van samen, voor je het weet is het voorbij!

Liefs, Niels en Ingrid

John van Orsouw

Ha Henrie en Liset, wat hebben jullie een geweldige reis gehad en nogsteeds. Wat een mooie foto's hebben jullie genomen tijdens deze wereldtrip, behalve die foto's met die Lampenkappen embleem natuurlijk :-) Geniet er nog van en we zien jullie binnenkort bij Oss'20, Groetjes John en spelers van Oss'20 C1