henrienliset.reismee.nl

Van de perhentian islands tot Sepilok

Van de perhentian islands tot Sepilok!

Hallo allemaal! Daar zijn we weer!

Liset:

Naar de prachtige perhentian islands zijn we per nachttrein vertrokken naar Melakka. Deze manier van reizen is ideal aangezien je een vrij goed bed hebt waardoor je aardig wat klan slapen en zo voor je het weet op je betsemming bent. Aangekomen in Melakka zijn we direct de stad gaan verkennen. In Melakka zijn nog wat Nederlandse invloeden te vinden uit de tijd dat de Nederlanders hier kwamen voor trading. Melakka is een leuke plaats door zijn historie maar verder is er niet veel te beleven vooral niet nu het laagseizoen is. Maar we zijn toch met goede moed Chinatown ingegaan op zoek naar een restaurant en/of barretje maar helaas......... alles was dicht. Na een goede nachtrust de volgende dag dus maar vertrokken naar kuala Lumpur.

Kuala Lumpur is echt een wereldstad en we voelde on er aardig thuis. De eerste dag sliepen we in een Hostel in China town ( Chinatown is bijna in elke stad de plek om goedkoop te eten en te slapen) . Hier hadden we afgesproken met Dirk. Dirk is een Duitser die we al 3 keer zijn tegengekomen tijdens onze reis de 3e keer was midden op straat in Kuala Lumpur (wat is de kans zou je zeggen). We zijn er nog niet uit of hj ons stalkt of wij hem! Aangekomen in de Reggea bar in Chinatown (cheap) nog aardig wat drankjes genuttigd en natuurlijk draaide de dj een Happy Birhtdaysong voor henri om 00:00 uur.We apart want met de europeesche tijd mee gerekend is Henri dus gewoon 30 uur jarig ipv 24 haha

Ons hostel in chinatown was niet veel en het stonk nogal dus besloten we de volgende dag te verhuizen naar een ander Hostel. Het nieuwe Hostel was een aanrader uit de lonely planet en zeker de moeite waard. De locatie was super midden in de Golden Triangle en op loopafstand van de meeste bezienswaardigheden. De straat waaraan het hostel zat was echter een van de duurste straten in Kuala Lumpur, voor ons onbetaalbaar om daar wat te eten of te drinken maar wel erg leuk om vanaf ons dakterras de mensen en auto's(lambourghini tot Ferrari) te bekijken. Dag 2 In Kuala Lumpur was Henri's verjaardag en dus tijd om ere en extra leuke dag van te maken. Natuurlijk waren de weergoden ons niet helemaal goed gezind dus hebben we overdag ons op de winkelcentra gestort. Niet te geloven wat ze hier in winkelcentra bouwen, van een 50 baans bowlingbaan tot aan een achtbaan met loopings niet te geloven. ‘s avonds mochten we van ons zelf voor een keer wat meer uitgeven dus zijn we in de straat waar we verbleven wat gaan eten en drinken. Super leuke mensen dus was het erg gezellig en Henri kreeg nog een gratis flaming Lamborghini dit was een shooter waar we in Nederland nog iets van kunnen leren!!! Na nog wat biertjes en kaarttrucjes met wat Chinese werd het tijd om naar de volgende bar te gaan. In ons oude hostel was een bar op het dak waar je drankjes kon kopen voor 5rm dat is 1euro25 dus goed betaalbaar maar niet heel gezellig uiteindelijk zijn we weer in Reggea bar beland waar het weer erg gezellig was.

De Petronas Towers zijn de meest bekende torens in Kuala Lumpur maar omdat ze er aan het verbouwen zijn mogen er geen toeristen komen. We hebben daarom kaartjes gekocht voor de KL Tower. Deze toren is een stuk hoger en staat vlakbij de Petronas towers dus het uitzicht was super (zie foto) Die avond hebben we wat drankjes genuttigd op ons dakterras met uitzicht op het feestgedruis op straat. Henri is hier `s-avonds van de trap afgevallen en heft hier wat gekneusde ribben aan overgehouden. Gelukkig verkopen ze in ChinaTown goedkope (echte polo sport) koffers voor 15 euro`s zodat we de backpack van Henri gewoon in de koffer konden gooien.

Henri:

De volgende dag ben Ik naar het formule 1 circuit van Maleisie, Sepang gegaan. Dit ligt een 1,5 uur buiten de stad vandaan maar door het uitstekende openbaar vervoer in Maleisie (echt daar kunnen ze in Nederland nog wat van leren) was dit goed te doen. Eenmaal aangekomen op het circuit bleek dat ik van te voren een tour had moeten boeken. Gelukkig zagen ze het ook wel in dat het wel erg sneu zou zijn om mij weer terug te sturen. Na wat telefoontjes was het dan toch mogelijk een tour te krijgen, en wat voor een! Ik werd rondgeleid door een prive gids en ben werkelijk overall geweest, van de suite voor de koning tot aan de videokamer. Echt een super mooie ervaring op wat ik een van de leukste circuits vind van de F1.

Liset:

Vanaf Kuala Lumpur vertrok onze vlucht naar Khota Kinabalou. We mochten dus heerlijk om 05:00 ons bedje uit om de bus te nemen naar het vliegveld. Na een voorspoedig vlucht met air asia en een taxirit van 15 min waren we bij ons Hostel. KK is geen bruisende stad ook al is het de hoofdstad van Sabbah (Maleisies deel van Borneo). We hebben hier twee nachten geslapen en een dag naar het strand geweest maar ook dit was niet heel bijzonder. De derde dag wilde we eigenlijk gaan snorkelen op een van de eilanden vlak voor de kust. Het weer was die dag alleen zo slecht dat we besloten om door te reizen. Bij het uitchecken in het Hostel kregen we een tip over een plaats genaamd Kudat. Hier zou een engelsman een Longhouse (sort lodge) runnen wat echt de moeite waard zou moeten zijn. Dus wij op naar Kudat.

Aangekomen in Kudat stond Howard ons op te wachten om ons naar zijn Longhouse te brengen. De Longhouse was echt super leuk helemaal van bamboo en midden in de natuur. Bij de Longhouse hoort een restaurant wat aan het strand zit waar je lekker kon eten en fietsen kon huren.

Henri:

Howard is een Engelsman die hier een longhouse heeft gebouwd en wel op een eco manier. Een Longhouse ziet er vrij primitief uit maar als je de architectuur goed bekijkt zie je dat dit toch best een slim gebouwd soort van boerderijachtig iets is. Door dat het van de grond afstaat stroomt er koele lucht van onder in en verlaat de warme lucht via het dak de longhouse weer uit waardoor het heel koel blijft. We hebben hier de ventilator dan ook niet hoeven te gebruiken, iets waar je hier echt niet zonder mee kunt. In het begin leek het ons wel heel erg primitief, maar het went al heel snel. In de longhouse zijn gewoon prive kamers gebouwd waar je heerlijk op een goed bed met klamboe kunt slapen. Howard is een soort van missionaris hier in de buurt. Je moet weten dat de locale bevolging (de Rungus) ongeveer de armste mensen zijn op Borneo. Howard (engelsman) helpt de locale bevolking overall waar hij kan. Zo gaat de helft van al het geld wat hij verdiend naar hulp de locale bevolking. Zo heeft hij laatst een dokter uit Duitsland kunnen regelen om de locale kinderen te kunnen onderzoeken, en de ouders voor te lichten op ziektes en gezond leven. Ook komen hier veel vrijwilligers die mee helpen aan verschillende projecten voor de locale bevolking. Misschien een idée voor studenten die hier stage willen lopen. Zelf heb ik al een klein plannetje bedacht om een windmolen te kunnen plaatsen.

De eerste avond zijn we met 2 vrijwilligers en wat locals naar een karaoke bar geweest. Na wat gekrijs van een van de locale mensen vond ik het wel welletjes geweest, en dacht dat dit snel moest gaan stoppen om gehoorbeschadiging te voorkomen, en heb dus maar zelf de microfoon gepakt. Gevolg was dat de vrijwilligers dit geode idée maar ook maar gingen volgen wat resulteerde in een gewelidige avond! Wij snappen nu ook waarom aziaten dus voor geen meter kunnen zingen. Alle Karaoke nummers kloppen voor geen meter! De teksten kloppen niet en je moet echt goed luisteren om te horen of het wel echt je nummer is wat je hebt aangevraagd. Tel daarbij op dat de meeste nummers door een wel heel slechte keyboard wordt begeleid, en je hebt de meest verschrikkelijke nummers ooit! De foute top 100 is er niks bij haha. In de bar was ook een local tevens een vriend van een vrijwilliger die ons de gehele avond van bier voorzag. Al snel werd duidelijk dat zijn broer dmv de loterij nu een van de rijkste mensen is van Borneo (hij heeft bijna 2 miljoen euro gewonnen)! Na heel wat biertjes karaoke en poolbiljard maar lekker gaan slapen om de volgende dag naar het strand te gaan. De volgende dag kwamen we bij de zee en het was in 1 woord : Fantastisch!!!! Geen resort of tourist te bekennen , prachtig wit strand en de helder blauwe zee!! De dag erop werdt het zelfs nog mooier omdat we wat moutenbikes hadden gehuurd en een fietstocht hebben gemaakt. Dit was een route van +/- 30 kilometer langs strandjes waar je misschien over een hele dag maar 1 local zult zien! De tocht zelf was wel erg pittig want je moet berg op en af en met 35 graden op je pan en ook een luchtvochtigheid van over de 70% wordt je er af en toe niet vrolijk van! Maar als je dan weer een nieuw strandje ontdekt ben je dit al weer snel kwijt kan ik je vertellen.

Na 3 nachten zijn we we onze reis weer gaan vervolgen naar Sepilok (het Orang Utang rehabilitatie center). De reis was niet helemaal vlekkeloos, want tijdens onze trip door de Bergen vloog er in eens een luik van de bus open. Hierdoor zijn we zeg maar wat verloren onder weg. Gelukkig zaten onze koffers er nog wel in ;)

Aangekomen in onze lodge snel maar gaan slapen want een dag reizen hakt er goed in. De volgende dag vroeg op om naar het center te gaan. Het center bestaat uit beschermd regenwoud dat ongeveer 40 bij 100 km groot is en ze 2 verschillende platforms hebben waar ze de Orang Utangs voeren. De Apen komen hier als zuigeling binnen . Meestal omdat de moeder is gedood door mensen die het regenwoud kappen om hier palmolieplantages van te maken. Een maand lang moeten ze eerst in een kooi zitten om te kijken of ze geen ziekten hebben die ze kunnen overdragen aan de andere. Daarna worden ze door verzorgers groot gebracht die ze o.a. leren klimmen. Als ze oud genoeg zijn gaan ze naar platvorm a waar ze kunnen wennen aan het regenwoud ze worden hier nog dagelijks 2x gevoerd en bezoekers mogen dit bij wonen, de apen zijn in deze fase nog gewend aan mensen zodat het bij wonen van het voeren geen gevolgen heeft op de rehabilitatie . De apen verblijven nu wel in het wild maar zullen wel dicht bij het platvorm verblijven aangezien ze nog niet gewend zijn om zelf voor eten te zorgen. Het grappige is dat er geen 1 hek te vinden is en de apen zo vrij zijn als ze maar willen. Op het moment dat een aap bijna niet meer komt bij het voeren is dit een teken voor de verzorgers om de apen naar platvorm B te brengen. Hier mogen geen mensen komen en wordt verder alles geleerd om de apen te laten overleven in het wild. Niet elke Orang Utang zal dit gaan lukken, dus zijn er bij die dus voor de rest van hun leven in het center zullen blijven.

Om 10:00 konden we de de eerste feeding zien. Voordat we bij het platform aankwamen kwamen waren we al meteen door een Orang Utang begeleid richting het platvorm. Echt een geweldige ervaring om hem op een halve meter van je vandaan te hebben. Bij de eerste feeding zagen we er 5 waarvan 1 met een jong. Er zijn er ongeveer 10 bij het platvorm dus dat was al aardig wat. We hebben ook verhalen gehoord dat er maar 1 of zelfs geen komen opdagen. Misschien omdat het maandag was en het op zondag erg druk was geweest. Wie weet. Tijdens de middag feeding zagen we er zelfs 7 omringd door andere kleine apen die graag een graantje meepikken. Al om al een geweldige ervaring die we niet hadden willen missen!!

In de avond moest ik ineens erg hard hoesten en wel zo hard dat ik meteen mijn ribben weer voelde na het vallen van de trap in Kuala Lumpur. Iets waar ik al geen last meer van had maar nu dus wel. Ik heb die nacht bijna niet kunnen slapen. Hierdoor hebben we besloten om toch maar de volgende dag niet gelijk de jungle in te gaan maar eerst maar langs de dokter te gaan. Het bleek gelukkig alleen maar een flinke kneuzing te zijn. Dus heb ik van de dokter pijnstillers en een soort spierverslapper heb gekregen. Nu gaat het gelukkig al weer alleen gaan we het duiken op Sipadan wel overslaan. Helaas, want dit is een van de mooiste plekken ter wereld om te duiken. We hadden dit nog niet geboekt omdat we niet wisten wanneer we hier zouden kunnen zijn. Je moet weten dat je als je hier wilt duiken je ongeveer 3 weken van te voren moet boeken omdat er maar 120 mensen per dag mogen duiken. Gelukkig via via zou dit wel mogelijk zijn maar hier zien we toch maar van af en hebben besloten om na onze jungle avonturen die we nog gaan maken terug naar Kudat te gaan. Zodat we nog lekker wat op het strand kunnen gaan liggen voordat we dit op de filipijnen weer gaan doen ;)

Morgen gaan we 2 dagen de jungle in, dus zijn we even niet bereikbaar!

Alle mensen bedankt voor alle felicitaties tijdens mijn verjaardag! Erg Leuk!

Heel veel groeten

Henri en Liset

P.s. sorry voor de spelfouten (aziatisch toetsenbord zullen we het maar op houden)

Chantal

Weer een prachtig verhaal en super mooie foto's!!!
Volgens mij maken jullie het wel prima zo ;-)

Liefs Chan, Frank en Kensi

Ingrid

Inderdaad weer een super verhaal!! En die foto's! Super! Geniet ervan! Ben weer benieuwd naar het volgende verhaal (en de foto's...)
Liefs, Ing en Niels

john

wederom mooie fotos, verhalen(lees ervaringen) ben geen vakantie ganger maar nu moet ik toegeven dat je dan wel wat mist, maar ga lekker door en geniet,gr john.

Giuseppe originale

He Liset en Hent,

Jullie beseffen waarschijnlijk niet dat ik zo snel lees als een kind van 8 of wel?.. Maarrrr heb er graag een half uur voor over hoor! Mooie verhalen weer! Ik heb ook zin om in Borneo in een aftandse kareokebar slechte liedjes te blère! Zo te lezen missen jullie het pittoreske Oss nog niet. Zou ik ook niet hebben. Ik zal jullie even een update geven van wat jullie gemist hebben: op de elzenhoek is een geitje geboren, scouting van berghem krijgt een nieuwe lokatie..gaaaaaaapfffff....gekke piet heeft weer een tand minder...sjizzes wa verveel ik meneige...
Geniet er maar van met volle teugen!!!!!!

Groeten,

Gijs

stephan

zo te zien vermaken jullie je goed , heel leuk om al die verhalen te lezen .ben wel een beetje jaloers haha. nou veel plezier nog en tot het volgende verhaal . gr

Hent

Gijs, zeg tegen piet dat ie vort een opener pakt ipv z'n tand

Bos

He globetrotters,

Wat ziet het er allemaal waanzinnig uit en jullie verhalen vertellen me dat jullie je daar ook wel enigzins vermaken! Blijf er van genieten en pas op jullie zelf. Gegroet.