henrienliset.reismee.nl

Belize,Guatemala,Honduras,Nicaragua

Hallo luitjes!

Hier zijn we weer na lange afwezigheid!

Voor zover we het nog niet gedaan hebben : We wensen iedereen een fantastisch 2012!!!!

We zijn tot de beseffing gekomen dat het schrijven van verhalen toch wat langer duurt als we dachten. En hoelanger je wacht ..... hoe langer het verhaal. Dus Gijs je bent weer gewaarschuwd. Verder is het zonder iphone toch wat lasting een verhaal te schrijven aangezien we vaak in uithoeken zitten waar een internetcafe moeilijker te vinden is als iemand die engels spreekt

Wink
Hopelijk hebben jullie wel al kunnen genieten van de foto¨s op de site. Nu weten we dat jullie natuurlijk honds jalours moeten zijn, en dat het daarom misschien moeilijk is een reactie te plaatsen. Maar wij vinden het wel leuk om reacties van jullie te lezen , dus reageer masaal!!!

Ondertussen moeten we even kijken waar we gebleven waren op de site, het leven kan zo zwaar zijn!! Wel zijn we tot de conclusie gekomen dat een half jaar reizen wel af en toe zijn tol eist. We moeten nu af en toe echt een weekje rust nemen op een tropisch eiland hahaha. Wat we vooral merken is dat we elkaar af en toe een beetje moeten wakker schudden om te beseffen waar we weer zijn. Het begint af en toe gewoon te gaan voelen, wanneer je weer op een onmogelijke plek bent gekomen wat weer een plaatje blijkt te zijn. Je krijgt zoveel indrukken dat je af en toe vergeet hoe speciaal het allemaal weer is waar je bent. Gelukkig hebben we de foto`s nog zullen we maar zeggen

Wink

Belize-Caye Caulker

Na een busrit van 3 uur en een boottocht van een uur en daarna nog een van een half uur kwamen we in het donker aan op Caye Caulker, waar de rastafiguren ons al op stonden te wachten om ons te vergezellen naar een van de hotels of hostels, hier krijgen ze natuurlijk commissie voor. Eenmaal aangekomen bij het hostel zijn we gelijk maar gaan eten. Henri ging dan eindelijk voor de kreeft! Op een eiland als dit is kreeft net zo duur als vlees dus wat doe je dan....? De volgende dagen was het bewolkt en regenachtig, ja dat krijg je ook op een tropisch eiland. Het werd ons toch iets te veel en dachten erover om maar te vertrekken, maar toen we hoorde dat de dag erop het weer beter zou worden zijn we toch gebleven en werden hiervoor goed beloond! Gelijk maar een snorkeltrip geboekt bij Unda Wata World (rasta taal blijft grappig). In het straatje van ons hostel woont 1 hele familie die allemaal een eigen zaak hebben, van restaurant tot hostel en natuurlijk de snorkelshop Unda Wata World en de beroemde I&I rasta bar, wie kent hem niet zou je zeggen.... Nou op dit reusachtige eiland iedereen! De snorkeltrip was echt geweldig!

De eerste stop was direct aan het rif waar we met de gids een tochtje maakte, en de gids in een heus gevecht was met een morene van 1,5 meter met zijn flippers.

De 2e stop was op een plek waar veel Nursesharks (zusterhaaikes) en stingrays (roggen met een schattig staartje vraag het maar aan Steve Irwin;) ) Hier hebben we gesnorkeld met een stuk of 12 nursesharks vergezelt door nog eens 10 stingrays. Henri heeft hier geprobeerd te haaisurfen, gelukkig heeft ie zn voeten nog. Het was ondiep water ongeveer 1,4m en Henri was het snorkelen zat en kwam omhoog. Hij wilde toen naar de boot lopen en ging toen op een nursesharke staan. Liset die nog vollop aan het snorkelen was zag het gebeuren en zag de haai vol onbergip naar Henri kijken en dacht : Relax dude we are in the carribean so relax!

De 3e stop mochten we een uurtje vrij snorkelen en zijn we nog veel meer moois tegen gekomen waarvan een stingray met een doorsnede van een dike anderhalve meter echt een hoogte punt was!

Na nog wat avonden biertjes te hebben gedronken met wat locals en andere backpackers zijn we van het eiland gegaan opweg naar Guatemala.

Guatemala

Bij de grensovergang met Guatemala kwamen we gelijk al het eerste probleem tegen : net na de grens was er een brug over een rivier waar ze het nodig vonden deze te gaan asvalteren midden op de dag. Resultaat : 3 uur wachten tot het asvalt droog werd en een nieuwe laag zolen onder je schoenen omdat er maar een shopje was en die was aan de overkant van de nieuwe asvaltweg. Je leest het dus ook hier hebben we onze sporen weer nagelaten! Vervolgens nog 4 uur in de bus gezeten met agewisseld 1 km asvalt en 1km weg vol met kuilen. Eenmaal geshaked aangekomen in Flores meteen de volgende dag naar de maya ruines van Tikal gegaan en wel om half 5 smorgens al waardoor we de zonsopgang en het ontwaken van de jungel om de ruines hebben meegemaakt. Erg gaaf! De ruines dateren van 700 voor christus tot 700 na christus. Erg mooi was om te zien hoe ze toen al bezig waren met het sterrenstelsel en de zon, het ligt allemaal precies op een lijn met elkaar en zelfs ook met de ruines die gevonden zijn in Mexico en Honduras. Ook de akoestiek was geweldig je kon bevoorbeeld heel zachtjes van boven op een ruine naar beneden praten. En als je boven op een ruine naar iemand anders die boven op een andere ruine staat, staat te praten kan diegene die beneden staat het gesprek niet horen .

Na Flores zijn we naar Semuc Shampey vertrokken waar we met kaarsen door rivier grotten zijn gelopen,geklommen en gezwommen. In deze grotten zijn ook weer watervallen waar je weer van af kunt springen en ik kan je zeggen dat dit met een brandende kaars niet altijd meevalt. Hierna met een reusachtigeschommel de rivier in gesprongen, met banden de rivier afgedaald (soort van relax raften) en van een brug af het water ingesprongen. Na dit alles zijn we naar de pools gegaan dit is water wat uit de bergen komt en via watervallen in een soort van basins valt waardoor je een soort van klein zwembad krijgt. Dit een stuk of 5 keer achter elkaar waardoor je een mooie route krijgt om van watervallen af te springen of te duiken om vervolgens in een kraak helder bad te vallen! Hier hadden we ook een super hostel waar we ombeschoft lekker hebben gegeten (buffet) en zelfs een heuse fullmoon party hebben meegemaakt! De rit hier naar toe verliep ook niet helemaal vlekkeloos. Onderweg was er een brug ingestort en moesten we via een noodbrug de rivier over. Niks aan de hand zou je denken maar op die brug waar 1 auto tegelijk over kon stond een kraan, die de restanten van de kapotte brug aan het opgraven was. Deze kraan werkt een uur op de brug en verlaat hem dan zodat wat auto`s konden oversteken en ging daarna weer voor een uur werken. Gevolg was dat we 2 uur stil stonden voor deze brug!

Hierna zijn we naar Antigua vertrokken waar we een cursus spaans hebben gevolgd. Allebei door een prive leraar. Henri had een lerares die goed engels kon, Liset had het wat slechter getroffen en had een docent die alles in zn spaans engels woordeboekje moest opzoeken. Dit resulteerde in grappige maar lange conversaties. Zo wou de docent het word roots (wortles,afkomst) uitleggen dit deed hij door naar een boom te wijzen. Nu weet je dan niet of hij hout,boom,tak,blad,schors of ga zo maar door bedoeld. Na een weekje spaans hebben we nog een vulkaan beklommen en marsmellows gebakken in een krater hiervan.

Na Antigua zijn we via een riviertocht over de Rio Dulce naar Livingston gegaan. De Rio Dulce is echt een adembenemende tocht dwars door de jungle met veel natuur en vogels. Livingston is weer een rasta dorp waar we weer in een mooie hostel zijn beland. Hier hebben we echt veel lol gehad. Hier hebben we nog een tochtje naar de 7 altaren gemaakt. Dit was eerst 45 minuten lopen over 1m breed strand vol met plastic! We moeten hier toch eens met zn allen eens over na gaan denken, want we hebben tijdens onze reis al een hoop vervuiling gezien. Wat jammer is want het had zo veel mooier kunnen zijn zonder. Maar na 45 min lopen sla je af de jungle in. Hier loopt een rivier die uitmond in de zee. Deze rivier heeft 7 lagen met 7 pools en dus met 6 watervallen. Dit was echter weer een plaatje en omdat er geen paden zijn en geen toeristen, kreeg je echt het gevoel of je zelf de jungle aan het ontdekken was!

Honduras

Na Livingston zijn we vertrokken naar Honduras en wel naar de Bay Islands naar het eiland Utilla. Dit is weer een rasta achtig eilandje waar we kerst zouden gaan vieren. Hier wilde we ook oud en nieuw gaan vieren maar omdat we dan 2 weken op dit eiland zouden zitten hadden we besloten om oud en nieuw ergens anders te vieren. Het laatste stukje van de rit naar Utilla moest per boot afgelegd worden, niks aan de hand zou je zeggen maar 1,5 uur in een ruimte met geen zicht op zee en een ruige zee zorgde ervoor dat er menig mensen hun voedsel van die dag moesten herzien. Henri had het er ook vrij moeilijk mee maar is er met schone kleren van af gekomen ;) . Op Utilla heeft Henri zijn Advanced diploma voor het duiken behaald. Hier zaten oa een duik naar een wrak op 30 meter en een nachtduik bij. De nachtduik was echt geweldig, alsof er een total nieuwe wereld tot leven komt. Wat erg leuk was is op het moment iedereen zijn lampen uitdoet komt er een soort lichtgevende plankton tot leven (bioluminescence), wat er voor zorgt dat de zee om je heen licht begint te geven. Op kerst avond hebben we met de gehele duikschool een kerstdiner gehouden. De eigenaar heeft een mega groot huis op het eiland waar we met 80 man een feestje hebben gebouwd, erg leuk. We moeten toch zeggen dat hoe goed iedereen zijn best doet, kerst en een tropisch eiland echt geen combinatie is. Maar met rum en zon zee en strand hoef je je hier ook weer niet echt druk om te maken.

Nicaragua

Omdat er verder niet veel te doen is in Honduras en we echt heel veel goede verhalen hoorde over Nicaragua zijn we tussen kerst en oud en nieuw naar Nicaragua gegaan en wel naar Leon.Na 2 dagen reisen kwamen we dan gebroken aan in Leon. Hier zit een hostel genaamd Bigfoot die er om bekend staat vulkaanboarding te organiseren. Het vulcanoboarden staat in de lijst van CNN op nummer 2 van 50 dingen die je moet gedaan hebben voor je dood gaat. Zie volgende link :

en nog een filmpje :

Eerst zouden we oud en nieuw vieren en dan op 2 Januari gaan vulcanoboarden. Nu was dit nog niet zo makkelijk want de vaste chauffeur van de 4x4 truck overleed in nieuwjaarsnacht (hersenbloeding), ze hebben een reservechauffeur maar die overleed op 2 Januari (verdronken in de zee). Ze hebben de tour dus uitgesteld en pas na een paardagen weer hervat. Dus konden we desondanks weer gaan boarden. Dit gebeurde wel een beetje met een opgelaten gevoel. Het is voor de mensen van Bigfoot toch niet niks. Het boarden zelf was echt super gaaf! Henri zette de snelste tijd op die dag van 70 km per uur en heeft daarmee het vaderland toch weten hoog te houden. Dit wordt trouwens gemeten door waarschijnlijk de enigste lasergun in Nicaragua! Na een douche waarbij je zelfs de vulkaansteentjes uit je oren moet pulken kregen we dan de welverdiende Mojito¨s. Iets waar het hostel ook om bekend staat ze verkopen hier Mojito`s voor 30 cordoba wat gelijk is aan een eurie! Erg vervelend!

Oud en nieuw was trouwens erg gezellig we hebben samen met een ander nederlands koppel een diner georganiseerd in het hostel voor 40 man, hierna zijn we naar het plein voor de cathedral gegaan waar we om 12 uur de champagne hebben laten ontkurken. Op het plein viel het een beetje tegen want er was bijna geen vuurwerk, niet gek ook als je de prijzen hiervoor ziet. Deze zijn nog duurder dan in Nederland. Maar goed , hier steken ze dan poppen in de brand?! We besloten dus om maar snel naar de kroeg gaan waar we tot in de kleine uurtjes zijn door gegaan!

Vanuit Managua zijn we naar de Corn Islands gegaan en wel naar Little Corn. Eerst lande we op big corn en vanuit big corn zouden we een boot moeten nemen naar little corn. Het weer was echter slecht en de marine verbood het om te gaan varen waardoor we dus de nacht op Big Corn moesten door brengen. De volgende dag was het nog steeds het zelfde verhaal, alleen wisten een paar locals ons te vertellen dat er aan de ander kant van het eiland een illegal boot zou varen naar Little Corn. Deze was een stuk duurder maar dat waren de hotels op Big Corn ook dus namen we met het halve hotel de gok. Dit werd echter een boottochtje wat we niet snel meer zullen vergeten. We zaten met 30 man in een soort van groot uitgevallen roeiboot met golven van af en toe wel 4 meter hoog wat er voor zorgde dat we af en toe letterlijkk met de boot door de lucht vlogen en dan weer met een klap op het water terecht kwamen. Naast Liset zat een locale vrouw die dr bananenmilkshake letterlijk over de broek van Liset heen kotste hmmmmm! Naast Henri zat een Amerikaanse vrouw die volgens Henri een full English breakfast op had en deze de loop liet! Deze was echter zo zuur dat bijna de gehele boot hier weer van over de nek ging. De eerste 2 dagen op het eiland waren regenachtig maar je kon al gelijk zien dat als de zon zou gaan doorbreken dat het echt een paradijsje is. We hadden een cabanja gehuurd op het spier witte strand. Dit was een bamboehutje gekleurd in de Jaimaicaanse kleuren. De 3e dag ging de wind liggen en brak de zon dan eindelijk door en was het net of we in de hemel beland waren, zo mooi! We hebben hier dan ook de meeste dagen doorgebracht met : een flesje rum, een goed boek, een hangmat, een snorkel setje en nog meer rum! In de avonden lekker eten op het eiland waar de kreeft echt spot goedkoop is en super lekker! Henri heeft hier ook nog 5x gedoken waarvan 2 op de duikspot blowing rock. Dit is vulkaan midden op zee (uur varen) die ongeveer 2 meter uit het water steekt . Hier hebben ze vanwegen het weer al bijna 3 maanden niet meer naar toe gekund dus begrijp je wel hoe speciaal het voor iedereen was toen we daar weer gingen duiken. Omdat deze plek midden op zee ligt is deze punt gaaf en zie jer zoveel verschillende vissen dat je haast niet meer weet waar je moet kijken! Reefsharks, Nursesharks, Eagle Rays, stingrays, barracudas en nog zoveel meer. Het volgende filmje geeft een klein beetje (het zicht op het filmpje is namelijk niet zo goed als wij die hadden) weer wat we daar hebben gezien :

Omdat we het zo goed naar ons zin hadden, hadden we onze ticket terug maar met een paardagen verlengd! Het is date er geen geldautomaat is op het eiland en we dus bijna door ons geld heen waren anders waren we er nog langer gebleven! Ik zou zeggen bekijk de foto`s en je weet waarom!

We zijn nu inmiddels in Granada (Nicaragua) aangekomen, dit is weer een spaans koloniale stad waar weer veel te beleven is, zo gaan we binnenkort een canopying toer doen met iets van 17 ziplines dwars door de jungle erg leuk. Tevens hebben we het nieuws binnen dat Henri zijn paspoort is geariveerd in Managua de hoofdstad, die gaan we dus morgen ophalen.

We hopen dat jullie nog niet moe zijn van het lezen, hieronder nog de beloofde wist u datjes

Wist je dat : Nursesharksurfen echt moeilijk is!

Wist je dat : Henri het nog vaak heeft geprobeerd maar er geen nurseshark geintersseerd in was!

Wist je dat : Een krab in je emmer met flesjes bier best wel schrikken is

Wist je dat : maar je je geen betere waakhond kunt bedenken als je naar de wc moet

Wist je dat : Rasta taal erg leuk om te horen is

Wist je dat : en nog veel leuker om te lezen ( zie Unda Wata World)

Wist je dat : Maya`s er vreemde spellen op na houden

Wist je dat : Dat de winnaar van zo`n spelletje als prijs heeft dat hij wordt geofferd

Wist je dat : Je hier echt trots op moet zijn, en je familie dit dan ook dus doet

Wist je dat : Een fullmoon party in Guatemala toch iets heel anders is als in Thailand

Wist je dat : we hier wel buckets hadden

Wist je dat : er niet zo veel mensen waren in tegenstelling tot de drank

Wist je dat : Henri dit niet erg vond aangezien alles op moest en dus voor niks was

Wist je dat : Dit al praktisch voor niks was gezien de prijs.

Wist je dat : We de volgende dag al om 5:30 de minivan in moesten en iedereen in de minivan via Henri de Fullmoon nog eens dunnetjes overdeed aangezien hij zowat pure alcohol ademde

Wist je dat : minivans in Guatemala echt een verschrikking zijn

Wist je dat : We er nu echt van overtuigd zijn dat we het langste volk in de wereld zijn

Wist je dat : dat ze in Centraal Amerika alles behalve dat zijn

Wist je dat : na tien uur minivan precies weet uit hoeveel spieren en botten je bestaat!

Wist je dat : Een kaars en water in een grot geen goede combinatie is

Wist je dat : het dan echt donker wordt in een grot

Wist je dat : Liset dr hoofdlamp waterproof is

Wist je dat : Je dus wel kunt raden dat ze menigmaal kopje onder is geweest

Wist je dat : deze computer waar ik nu op aan het typen ben woorden automatisch verandert in de meest onlogische woorden

Wist je dat : je dat ons dus niet kwalijk moet nemen dat we slechte spellers zijn ondanks we dat toch wel een beetje zijn

Wist je dat : We echt leuke spellen hebben wanneer je dronken bent

Wist je dat : we dit met jullie zullen delen wanneer we terug zijn

Wist je dat : Er echt veel plasticvervuiling is

Wist je dat : je dit op google of youtube kunt zien als je island of plastic intoetst

Wist je dat : dit eiland al zo groot is als heel Texas

Wist je dat : Spaans met een docent die geen engels kan best vervelend is

Wist je dat : Liset des ondanks nu aardig wat woordjes spaanse spreekt

Wist je dat : We nu niet weten of dit de werkelijke vertaling voor een woord is

Wist je dat : Henri`s docente ontslagen is

Wist je dat : dit niet aan Henri lag

Wist je dat : dit kwam omdat ze te goed les gaf, en dus meer deed dan toegestaan was volgens de baas

Wist je dat : We af en toe meer menemen uit hostels dan is toe gestaan

Wist je dat : Liset hier heel ver in gaat door zelfs de sleutel van de deur meet te nemen

Wist je dat : we dit weer compenseren door dingen achter te laten

Wist je dat : dit ook een vorm van exchange is

Wist je dat : skinny dippen in een pool midden in de jungle niet zo moeilijk is.

Wist je dat : Er vollop Janga groeit in de Jungle.

Wist je dat : Wij natuurlijk niks meenemen uit de jungle

Wist je dat : Kerst met 33 graden toch eigenlijk geen kerst is

Wist je dat : Duiken henri`s nieuwe hobby aan het worden is

Wist je dat : Er in het wrak op 30 meter diep een ruimte is waar je kunt ademen.

Wist je dat : mensen hier de raarste dingen doen,zoals een sandwich eten of zelfs een joint roken

Wist je dat : stukken op de kaart hemelsbreedt maar 400 km is, maar je hier toch bijna 2 dagen voor in de bus moet zitten

Wist je dat : Moijto`s echt heel goedkoop zijn in Nicaragua (maarliefst 1 eurie!)

Wist je dat : hiervan ook nog eens 20 cent naar een goed doel gaat

Wist je dat : We het goede doel erg goed hebben geholpen!

Wist je dat : We al heel veel lieve maar ook rare honden zijn tegen gekomen tijdens onze reis

Wist je dat : Misschien wel de liefste en grappigste hond op Little Corn zit

Wist je dat : Deze zelfs probeert te communiceren met de maan

Wist je dat : Wij denken dat deze hond wel iets plukt in de Jungle

Wist je dat : Golven van 4 meter in een roeiboot best wel leuk is

Wist je dat : we reddingsvesten een nieuwe functie hebben gegeven

Wist je dat : door er op te gaan zitten

Wist je dat : als je dit niet doet je een blauwe reet krijgt

Wist je dat : We waarschijnlijk nog een zeiltocht gaan maken in panama

Wist je dat : Dit op de san blas zal zijn en dat dit ook weer het einde moet zijn

Wist je dat : we onze muskietonet hebben omgeruild voor een hangmat

Wist je dat : deze straks te bewonderen is op ons balkon

Wist je dat : Nicaragua echt een van de mooiste en goedkoopste bestemming is tijdens onze reis

Wist je dat : Dat we nog volop gaan genieten van onze laatste 7 weken!

Wist je dat : we weer volop wachten op reacties van jullie

Wist je dat : we er nu echt een eind aan gaan breien ( het heeft ons nu al 3 uur gekost van onze tijd)

Wist je dat : We dit graag voor jullie doen!

Wist je dat : er nu echt een eind aan gaan breien!

Allemaal heel veel groeten!!!!!!!!

Liefs

Henri en Liset

Rens

Mooie avonturen allemaal! Leuk om te lezen. Geniet er van tot het eind!

Ome Rinie en tante Betsie

Hé,Hé, dat was een heel verhaal. Jullie maken het wel spannend! Wij genieten van jullie verhalen en reizen in gedachten met jullie mee. Spannend! Geniet er nog maar van! Voor jullie ook nog de beste wensen. Groetjes en we wachten op jullie verdere avonturen.

paula

De beste wensen, henri en Liset.
Geweldig wat jullie allemaal meemaken.
Groeten Paula

Marloes Mus

Super leuke verhalen weer. En deze keer geen gestolen en zoek geraakte spullen. Het gaat steeds beter!! Houden zo. Ik ben benieuwd naar jullie spelletjes!

Dikke kus

Corinne

Geweldig verhaal weer. En gelukkig zonder nare dingen. Klinkt allemaal heerlijk. Hopelijk kunnen jullie, terug in NL, wel de dag doorkomen zonder een flesje rum ;-)
En die verhalen over het duiken, super. Alleen wat minder smakelijk was het kotsverhaal, terwijl ik zat te eten. We kijken wel weer uit naar jullie terug komst. Net op tijd, anders waren jullie ons misschien kwijt geraakt, 5 april is ons huis ons huis niet meer, dus we gaan snel op zoek naar iets nieuws.
Dikke kus en tot (best wel) snel

Kaylee

Hee Liset en Henri!

Wat gaaf om jullie avonturen via deze site bij te kunnen houden. Ik lees jullie verhalen graag, en ben stiekem behoorlijk jaloers geworden!

Geniet er maar enorm van!!

xx Kaylee

Henri

He rinus,

Las het al op facebook : Gefeliciteerd!!!!
Weten jullie al waar jullie heen willen verhuizen?

Groeten

Hent

George en Hennie Doest

Hallo Henri en Lisette,
We hebben je verslag gelezen, erg leuk.
Ook een leuke fotoreportage uit verschillende landen
waren erg mooi.
Nu nog een maand tegoed , dus geniet er nog maar van.
groetjes uit het koude Nederland,
George en Hennie Doest.

Chantal, Frank en Kensi

Weer een heerlijk verhaal!
Had t vorige week al gelezen maar heb nu nog even uitgebreid genoten van de prachtige foto's!!

Jaloers... Welnee, hoewel... soms een beetje! Maar het is jullie gegund dus geniet er nog een paar weken van (Wat gaat het toch snel!!).

Tot het volgende verhaal!!

Greetzzz

Eric Gravemeijer

Geniet telkens weer van jullie reisverslagen, foto's en avonturen.
Dus kom maar op met de volgende ! Is geweldig dat jullie dit allemaal mee maken.