henrienliset.reismee.nl

Phillipijnen ,Singapore, Newyork en Mexico

Hoi Allemaal,

Het duurde weer allemaal wat lang, dat had wat oorzaken mar dar lezen jullie zo wel over.

Waarschuwing voor Gijs : lang verhaal!

Filpijnen Leijten

Na een leuke week op Bohol Alona Beach zijn we vertrokken naar Leijten. Om bij de haven tekomen waar de Ferry zou vertrekken moesten we nog wat km afleggen. De beste manier om dit te doen was met een minivan werd ons verteld. Dus ´smorgens om 04:15 de taxi genomen naar de busterminal en daar een minivan geregeld. Het problem was alleen dat ze in de filipijnen de busje echt super vol proppen (16 personen in een 10 persoons busje) . 16 Filipijnen is al krap maar als twee van de 16 Nederlanders zijn die bijna twee keer zo groot zijn word het pas echt krap. Na ongeveer 3 uur bestemming bereikt en de Ferry genomen naar Leijten Maasin,daar verder gereisd met een jeepney naar Padre Burgos. Hier hebben we twee nachten door gebracht waar henri heeft gedoken en ik gesnorkeld. Hele mooie plek om te duiken en te snorkelen we hebben daar ook veel dolfijnen gezien die echt letterlijk naast de boot kwamen zwemmen echt geweldig! Verder was in het plaatsje weinig te doen dus na twee nachten was het mooi geweest en zijn we vertrokken naar Tanauan. In het centrum kwam Rob de Hommel ons ophalen we hebben de rest van onze tijd in de filipijnen bij Rob en Eunice doorgebracht. Het was een mooie ervaring om te zien hoe daar het dagelijks leven er uit ziet en hoe zij daar leven. Ze hebben ons de mooie omgeving laten zien zoals de stad, de natuur en de omgeving waar ze woonden,waar mensen nog heel basic leven. Het huis waar we verbeven was top, helemaal open aan de zijkanten dus lekker vrij en gezellig ingericht. We willen bij deze hen nogmaals hartelijk bedanken voor hun gastvrijheid en hun gezelschap!

Joey die Rob en Eunice helpt bij hetdagelijkse werk heeft ons naar het vliegveld gebracht, thanks Joey!!! Vanuit hier zijn we teruggevlogen naar Kuala lumpur. Vanuit Kuala Lumpur direct de bus genomen naar Singapore!

Singapore

De reis met de bus verliep voorspoedig en na een paar uur bereikte we de grens van Singapore. Omdat drank zo goedkoop was inde Filipijnend dachten we slim te zijn en een fles bacardi lemon mee te nemen naar de Singapore, helaas dit mag dus niet. Henri had de fles in zijn koffer zitten en moest deze er dus uithalen. Hij werd meegenomen naar een andere ruimte en ik moest doorlopen. Gelukkig geloofde de douane dat hij dit echt niet wist en hoefde we alleen de belasting te betalen (25 Singaporse dollar onveer 15 euro) ipv de boete die 250 dollar zou kosten. Gelukkig zag de douane niet dat er ook nog 2 sloffen sigaretten in de koffer zaten, anders waren we echt de pineut geweest,gezien dit echt zowat verboden is om meet e nemen naar Singapore. Later hoorden we in het hostel een verhaal van een jongen die 5 dagen vast heft gezeten + een boete van 2000 euro voor het mee brengen van 5 lege kogel hulsen. Ze zijn hier dus niet echt flauw!
Dus na een vetraging van ongeveer 30 min konden we onze reis voorrzetten in Singapore. Aangekomen in het centrum wilde we zo snel mogelijk een hostel vinden omdat we al een redelijk lange reis hadden gehad. Helaas voor ons bestonden alle 3 dehostels die wehadden uitgezocht niet meer.Gewoon plat gegooit en ere en duur nieuw gebouw geplant! Om half 3 ´snachts liepen we nog steeds door Singapore op zoek naar een slaapplek. Gelukkig kwamen we een aantal jongens tegen die bereid waren ons te helpen zoeken. Uiteindelijk hebben we onze baggage bij hen in de auto gegooid en hebben zij ons naar een hostel gebracht. Het hostel was vrij duur maar wel gezellig en goed.

Singapore is net een westerse stad en het lijkt total niet op de rest van Azie .Het lijkt wel of dat deze stad is gemaaqkt met het computerspelletje sim city. Alles klopt echt perfect en aan elk detail is gedacht. Voor ons had deze stad dan ook niet zo veel charme maar we hebben ons wel vermaakt natuurlijk. We zijn de eerste dag naar Sentosa Island geweest waar er veel attracties zijn zoals een groot aquarium, dolfijnen, skydiving, etc. Het was leuk om hier rond te lopen maar de attracties waren duur en het geheel voelde nogal Amerikaans aan. Dag 2 hebben we dierentuin bezocht wat de grootste ter wereld moet zijn. Het is een mooie dierentuin waar de dieren veel ruimte hebben maar ik geloof niet dat het de grootste is, denk dat we er in Nederland al 2 hebben die groter zijn. De rest van onze tijd hebben we de stad verkend . Mooie gebouwen gezien waarvan een met een boot boven op 3 wolkenkrabbers. De avonden hebben we vooral doorgebracht in het hostel kletsend met andere gasten. Stappen in Singapore is namelijk geen goed idée want een jug (1 liter) bier kost 27 dollar. Gelukkig was het gezellig in het hostel en af en toe gebeurde er zelfs nog wat spannends op straat. Zo zaten we op een anvond wat te kletsen toen er ineens drie politie busje voor de deur stopten die vervolgens een bar in gingen. Ongeveer een half uur later kwamen ze naar buiten met alle prostitutees uit de straat (een stuk of 25) , ook dit mag dus niet in Singapore. Singapore staat bol van de regels en ik geloof niet dat iemand nog weet wat wel of niet mag.
Al met al een leuke tijd gehad maar het is niet een plek waar ik snel naar terug zou gaan. De laatste dag om halg negen ´savonds de bus genomen naar hetvliegveld waar onze vlucht vertrok naar Shanghai . Eenmaal op shanghai aangekomen moesten we 6 uur wachten op onze volgende vlucht die ons in 14 uur naar new-york bracht.

New-york

Ondanks de enorme afstand viel de vlucht uiteindelijk nog wel mee. We waren ergmoe enhebben dus veel geslapen. Henri was zo slim om in het begin snel op een andere stoel te gaan zitten waardoor hij drie stoelen voor zich zelf had en ik twee. Dit slaapt toch een stuk beter dat recht op zitten tussen de mensen. Aangekomen in New-York hadden we al vrij snel uitgevonden hoe we bij ons hostel moesten komen , alleen jammer dat de skytrain vast kwam te zitten waardoor we 45 min vertraging opliepen. Aangekomen in het hostel onze spullen gedumpt en wat gaan eten en drinken en meteen time square bewonderd.

Manhattan

Rondom walstreet en ground zero was een grote demonstratie (occupy) aan de gang waarbij ongeveer 1200 politie mensen de boel moesten bewaken. Voor degene die de film police academy hebben gezien ' ze betaan echt' . Tachtig procent van de politie mensen is klein en dik en kunnen denken wij nog geen honderd meter rennen zonder een hartaanval te krijgen. We hebben ze alleen geen donuts (live) zien eten, helaas!

Ground zero

Om naar de plek te kunnen waar de twin towers hebben gestaan heb je een ticket nodig die je toegang geeft tot het memorial. Om 16:00 mochten we er naar binnen. Deze plek heeft echt indruk op ons gemaakt. Sinds afgelopen 9/11 is de memorial site geopend waar je nu twee enorme watervallen vind op de plek waar vroeger de towers stonden.Deze watervallen symboliseren het instorten van de gebouwen en eromheen vind je al de namen van de mensen die hier zijn overleden. Ook vind je er computers waar je een naam kan intypen en daar verschijnt dan een foto en een kort verhaal van de overleden person. Natuurlijk zijn er meer rampen in de wereld zoals de tsunami of de aardbeving in Japan maar het enge hier aan is dat een persoon dit daadwerkelijk heeft bedacht . Het is werkelijk een plek waar je heel stil van wordt.

Staten Island

Met een gratis ferry kun je naar Staten island,hier is op zich niks te doen maar vanaf de ferry heb je een geweldig uitzicht over de skyline van new-york en het vrijheidsbeeld. Het vrijheidsbeeld is in werkelijkheid eigenlijk best klein de sokkel is groter dan het beeld zelf.

Brooklyn bridge

Hier moetje natuurlijk op zijn geweest als je in New-york bent. We zijn tot halfverwege de brug gelopen en terug. Waarvandaan je een mooi uitzich hebt over de stad op de oudste brug van New York.

Wall street

Erg indrukwekkend om tussen de nieuwe gebouwen ook de oude tezien waar het allemaal begonnen is. Verder kun je hier ook zien wat de Nederlandse invloeden zijn geweest in die tijd. Helaas niet het bord gezien waar de staatsschuld van Amerika op wordt geprojecteerd. Zal wel te klein geworden zjin.

Rockefeller centre

Je betaald er wel wat voor (25 dollar p,p) maar dan heb je ook wat. Met de lift ga je naarde 69ste verdieping en daarna kun je nog 2 verdiepingen hoger met als resultaat een geweldig uitzicht over de stad. Je zou er uren willen blijven als het niet zo idioot koud zou zijn daarboven!

Central park

Onze laatste dag in New-york was een zondag en gelukkig was het erg mooi weer , een perfecte dag om naar Central Park te gaan. Overal in New-York zie je dikke mensen behalve in cental park. We werden bijna duizelig van de hardlopende mensen die ons tegemoet kwamen. In central park kun je makkelijk een hele dag door brengen, overal is muziek en straat artiesten die hun kunsten vertonen.
Kortom New York was voor ons echt een belevenis. We hadden niet verwacht dat we het zo geweldig zouden vinden in deze stad. Het is ook echt een plek waar wij nog een keer naar toe zullen gaan. Het is moeilijk om uit te leggen waarom, het is gewoon de sfeer die je voelt.

Mexico

Na een tweetal vluchten kwamen we aan het einde van de middag aan in Cancun, gelukkig weer de warmte die hadden we even gemist. Het viel ons wel al gelijk op dat het toch een stuk frisser in de avonden is als het broeierige Azie. We hadden een cheap hotel op internet gevonden in downtown Cancun waar we meteen naar toe zijn gegaan. Op de een of andere manier trekken wij red light districts aan want ook deze had er een om de hoek (net als in de philipijnen en singapore).
De volgende dag Cancun maar gaan ondekken, zolang je niet in de hotelbuurt zit is er geen bal te beleven in Cancun. Die avond zijn we ook maar naar de hotelbuurt gegaan voor wat eten en drinken (lees 15 dollar open bar). Hier zit je dus echt tussen de domme amerikanen die het heel leuk vinden om tijdens het eten te vermaakt te worden door clowns,ballonnen etc etc.

Al heel snel begon de ellende in Mexico want terug in downtown werdt mijn telefoon en geld gestolen. Gelukkig niet mijn portomonee, deze hadden we in ons kluisje gelegd. Dus gelijk maar naar het politiebureau voor aangifte. Dit bleek nog niet zo makkelijk te zijn, want er was hier niemand die engels sprak. Na heel wat handen en voeten werk werd ik in een politieauto gezet en naar een ander bureau gereden waar ze hoopten dat er iemand was die dit wel kon. Ook dit bleek niet het geval dus weer een andere polite auto in en naar het volgende bureau waar ook weer niemand was die engels kon. Toch was er iemand zo slim om me helemaal naar de andere kant van Cancun te rijden waar de toeristen politie zit. Heel toevallig was er hier 1 iemand (echt waar toeristen politie) die engels kon., die moesten we alleen nog wel wakker maken. Uiteindelijk kon ik dan eindelijk aangifte doen. De politieman beloofde mij ook dat ik met een andere politieman terug naar het hotel zou gaan. Eenmaal bij de politieauto aangekomen bleek dat iemand hem aan het wassen was. Dus moesten we hier ook maar op wachten. Na even gereden te hebben vertelde de politie agent dat we aan het einde van zijn blok waren aangekomen en of ik zo vriendelijk was om uit te stappen. Dit was op een rotonde met 7 afslagen, dus je raad al wel hoe blij ik was. Na heel wat mensen te hebben aangesproken was er een vriendelijke zaken man die mij 25 pesos gaf voor een taxi.

Hulde aan de politie!!! Niet!!!

IK ben dus van 2:00 tot 8:00 in de morgen onderweg geweest!

Wel klote dus dat de iphone weg is want goedkoop bellen, internetten,mailen en spaans leren is er dus voorlopig niet meer bij. Evenals de foto`s die er op stonden. Gelukkig hebben we bijna alle foto`s ook met de camera gemaakt dus zijn die niet verloren!

Na deze ellende maar snel besloten om naar Playa del Carmen te gaan, waar we een leuke tijd hebben gehad in een erg leuk hostel. Er zat sliep hier ook een muzikant die als hij een avond geen optreden had, dit maar in het hostel deed. Dus lekker vanuit je hangmat luisteren naar goede muziek met een Bacardi lemon in de ene hand en een corona in de andere. Ook hebben we nog gesnorkeld bij Akumal waar het vol zit met grote roggen en schildpadden erg gaaf dus.

Na een 4 tal nachten besloten we om naar Tulum te gaan met de ADO bus. Dit is een ritje van 45 min met de veiligste maatschappij van Mexico!

U raad het al.....

Niet dus!!!

Na 45 min aangekomen in Tulum bleek dat Henri zijn kleine rugzak die hij boven zijn hoofd in de bus had gelegd, te zijn verdwenen. Zijn flesje drinken en een poncho deed zich herinneren dat de rugzak zijn veilige plaats had verlaten! Het vreemde van alles is dat we niemand boven ons een tas hebben zien pakken en die van Liset er wel gewoon nog lag. Het vervelende was dat in deze rugzak :het paspoort,camera,oude (reserve) telefoon,boeken,tickets,info,mp3 speler etc van Henri zaten.
Dus maar weer naar het politie bureau, hier was wel iemand die engels sprak! Alleen waren we op het verkeerde bureau, dus maar fietsen naar de andere. Waar dus weer niemand was die engels sprak maar wel een aangifte konde maken (toch lastig als je elkaar niet begrijpt). Dus maar weer terug naar het bureau waar ze engels spraken, het verhaal gedaan. Deze agent belde een andere college die wel engels kon, deze weer met ons mee naar het andere bureau, waar we eindelijk de aangifte konden doen. Verder is dit totaal niet frustrerend!

Maar na een half dagje boos zijn, kom je er al gauw achter dat het hier veel te mooi is om boos te zijn, en het toch allemaal negatieve energie is waar je je spullen niet van terug gaat krijgen. Dus verstand weer op reizen en genieten!!!

Inmiddels ben ik naar Cancun op en neer geweest waar ik een tijdelijk paspoort heb gekregen van het nederlands consulaat zodat ik weer verder kan reizen. Ik moet deze alleen wel omlaten wisselen bij een Nederlandse ambassade. Dit gaan we in Guatemala City doen. Enig problem kan wel zijn dat dit 2 tot 3 weken kan gaaqn duren waardoor we dus min of meer vast zitten. Ik hoop dat als het paspoort in Nederland gemaakt is ze deze naar een Nederlandse ambassade in bv Honduras of Nicaragua kunnen sturen zodat we gewoon rustig verder kunnen reizen.
Inmiddels zijn we op Caye Caulker aangekomen. Dit is een klein eiland in Belize waar alles heel erg relax is , jah Man! Erg veel rasta en zee. Ideale combinatie zei het dat het weer ons nu even in de steek laat. Dit wordt morgen weer beter!

Hoop dat iedereen weer even genoeg leesvoer heeft!

Ik zou zeggen tot over 3 maanden ( we zitten op de helft ) of tot het volgende verhaal!!

Groetjes en Liefs

Henri en Liset

PS de wist u dat jes komen er weer aan,

we zijn nu in rasta land en zijn moe van het typen!

Peace!!

Hallie Hallie

Zoo.. ff jullie verhaal gelezen.. idd vanalles meegemaakt.. gelukkig wel een hoop mooie en leuke dingen.. wel vervelend van die diefstal.. hoop dat dat snel opgelost wordt.. geniet nog van die drie maanden en hopelijk snel tot lees en kijks :) grtjes mister hallie hallie :)

mieke

hoi allebei
Geweldig verhaal, geniet ervan
Ben blij dat jullie gewoon doorgaan en genieten

Sintergaas

beste Liset en Hent,
Ter hoogte van new york maakt sintergaas vandaag een end.

Het klinkt tot nu toe jottem,
Dus ga morgen verder tot de bottem.

Vanuit het natte Oss,
Zeg ik nu: Adios!

Ome Rinie en Tante Betsie

Hallo Henri en Liset,

Nou ,nou, jullie houden het wel spannend! Zo zie je maar weer,je kunt niet voorzichtig genoeg zijn. Hopelijk laten jullie je er niet van weerhouden om gezellig verder te gaan. Zodat we weer van jullie spannende reisverhalen horen. Geniet er van! Heel veel groetjes van Ome Rinie en Tante Betsie.

Ingrid

Nou nou, wat een avontuur weer! Nu ff relaxt tussen alle rasta mensen! Liefs vanuit het natte Berghem :S

els

tjee, wat een geweldig avontuur tot nu toe. enne..tja, ook beroving hoort erbij. Gelukkig laten jullie je er niet door kisten !! geniet er lekker van, hier is het heeeeeel gewoon Oss enzo. Verder was Sint hier wel geweest en ook echt lekker hollands, de pepernoten krijg je volgend jaar want die liggen toch al vanaf het voorjaar in de winkels.
Wens je veel zon en nog heel veel fijne ervaringen samen, toi,toi els.

Gijs

Heb de bottem bereikt:-) Balen van de bandidos en de verloren tijd.
Ik wil niet zeiken, maar persoonlijke spullen zou ik ook op het lijf dragen. Niet iedereen is zo lief als jullie koesjiekoesjiekoe.
Maar zoals jullie zelf al zeiden, op de helft, dus nog tijd genoeg voor mooie momenten.
Belize schijnt ook erg gaaf te zijn, genietze.

Groeten,
Gijs

George en Hennie Doest

Ondanks de twee keer dat jullie zijn bestolen hopen wij
dat de verdere reis goed verloopt. Geniet er maar van, dit doe je misschien 1 keer in je leven. Wij vinden het ook fijn om jullie reisverslagen te lezen. Wij genieten er ook van,
omdat wij ook zo reislustig zijn. Nou Henri en Lisette,
nog veel plezier en tot de volgende verslag.

gr. George en Hennie Doest

Hoi, Henri en Lisette,
Wij hebben weer genoten van jullie foto's.
Geniet er maar van.
Wij kijken uit naar jullie volgende verslag en
eventueel bijbehorende foto's.
Goede reis verder .

Groetjes van George en Hennie Doest.

George en Hennie Doest

Wij wensen jullie een fijne jaarwisseling en een gelukkig nieuwjaar . Oudejaarsdag in de tropen is ook wel eens leuk.
Nog veel plezier.

gr. George en Hennie Doest